معامله‌گران می‌گویند بازار وارد اصلاح زمانی شده و قیمت‌ها به سمت نزول پیش رفتند؛ قیمت سکه و دلار که طی دو روز گذشته وارد کانال جدید شده بودند با کاهش روز سه‌شنبه از سقف دور شدند. البته از منظر فعالان بازار در روز دوشنبه که مصادف با هفت اکتبر بود یه موج خبر و گمانه‌زنی در بازار شکل گرفت که اسرائیل در این روز پاسخ خواهد داد، اما بعد از اینکه اتفاقی رخ نداد، قیمت‌ها به سمت نزول پیش رفتند. این معامله‌گران حتی به قیمت نفت اشاره دارند که با خبرهای روز دوشنبه تا مرز ۸۲ دلار رفته بود اما در روز سه‌شنبه تا ۷۷ دلار پایین آمد. در مجموع خبرها در مورد ریسک‌های سیاسی، به سمت کاهش تنش رفته و اثر آن را در بازار می‌بینیم.

همچنین در فضای بازار سه‌شنبه یک خبر هم از رفع محدودیت‌های مالی FATF دست به دست می‌شد.  یکسری از معامله‌گران در این باره می‌گفتند ۳۹ بند FATF در زمان روحانی پذیرفته شده بود و این خبر جدیدی نیست. دو تا مورد درباره لوایح FATF زیر نظر معامله‌گران است ؛ اول اینکه این ۳۹ بند علاوه بر تصویب در کشور اجرایی شود و مورد دوم این است که دو بند مربوط به CFT  و پالرمو هم به تصویب برسد. وگرنه فقط با پذیرفتن چند بند، راه به جایی نمی‌رسد. به همین خاطر در روز سه‌شنبه به کانال‌هایی که این خبر را داغ کرده بودند لقب خالیفروش نسبت می‌دادند.

قیمت دلار که از ابتدای هفته با خبر، نوسانی دنبال شده و وارد سطوحی شده بود که از اردیبهشت ماه سابقه نداشت، در روز سه‌شنبه نزولی دنبال شد. قیمت دلار هرات در معاملات پشت خطی روز دوشنبه به کانال ۶۲ هزار تومان افتاد و روز سه‌شنبه را در ۶۲ هزار و ۷۰۰ تومان شروع کرد. در نیمه اول معاملات قیمت دلار هرات با بازگشایی بازار دبی در گپ منفی، به کاهش خودش ادامه داد و تا ۶۲ هزار و ۳۵۰ تومان پایین رفت. در ادامه قیمت دلار هرات از این سطح با حمایت به ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

بازار دبی در روز سه‌شنبه لیدر بازار بود و نوسان قیمت درهم موجب حرکت رفت و برگشتی در قیمت دلار شد. قیمت درهم روز سه‌شنبه را با گپ منفی ۱۳۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۱۹۰ تومان بازگشایی کرد و در ادامه تا ۱۷ هزار و ۲۴۰ تومان بالا رفت. در نیمه دوم قیمت درهم نتوانست بالای این عدد تثبیت بدهد و با کاهش تا ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان پایین آمد، اما این پایان کار نبود و قیمت درهم مجددا با نوسان به ۱۷ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. حباب دلاری درهم در روز سه‌شنبه مجددا به بالای ۷۰۰ تومان رسید.

در بازار تهران هم گپ درهم اثرگذار بود و قیمت تهران هم با گپ منفی بیش از ۵۰۰ تومانی روز سه‌شنبه را شروع کرد. قیمت دلار تهران بین ۶۲ هزار و ۵۰۰ تا ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان داد و در ۶۲ هزار و ۵۵۰ تومان به کار خودش پایان داد. در مجموع بازار ارز فقط سه روز در کانال ۶۳ هزار تومان دوام آورد.

فشار فروش در بازار طلا و سکه از دو جهت شارژ شد؛ در روز سه‌شنبه علاوه بر اثر کاهش قیمت دلار در بازار طلا و سکه، متغیر دوم آن یعنی قیمت انس طلای جهانی هم به سمت نزول رفت. قیمت انس طلا در معاملات پشت خطی روز سه‌شنبه با کاهش ۲۶۳۰ دلار را از دست داد و به نرخ‌های ۱۸ روز خودش رسید. از نگاه تحلیلگران قیمت انس طلا به دو دلیل نزولی شد، دلیل اول داده‌های اشتغال هفته گذشته بود که سیگنال یک کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه نوامبر را داد. قبل از آن نظر تحلیلگران در مورد کاهش نرخ بهره، دو کاهش بود که این موضوع دلیل اصلی نزول بازار انس طلای جهانی بود، یا به طور دقیق‌تر سد افزایش قیمت انس طلا شد. دلیل دوم که بیشتر در بازار داخل مطرح است کاهش تنش در منطقه بود.

قیمت سکه روز سه‌شنبه را با گپ منفی ۲۰۰ هزار تومانی در ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع کرد و به دلیل گارد نزول در دو متغیرش در ادامه کاملا کاهشی شد. قیمت سکه در نهایت در حوالی ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه در سطح نه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

قیمت طلای آبشده هم مثل سایر بازارها با گپ منفی شروع به کار کرد. قیمت طلای آبشده در ۱۷ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا تا ۱۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بالا رفت. در ادامه قیمت طلای آبشده در ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد. البته این پایان نزول بازار طلا نبود و قیمت طلای آبشده در پشت خط با پشتوانه نزول بازار انس طلای جهانی به پله چهارم کانال ۱۷ میلیون افتاد.

سوژه بازار لیست شدن تتر گولد در یک صرافی ارز دیجیتال داخلی بود. از روز گذشته تبلیغات گسترده‌ای درباره این بازار شد که اثر آن در قیمت بازگشایی مشهود بود. در این تبلیغات گفته شده هیچ حبابی ندارد، بر پایه انس طلای جهانی است، نگهداری آن مثل طلای فیزیکی نیست که ترس از دزدیدن داشته باشید و این که در آینده مورد بازبینی مالیاتی قرار نمی‌گیرید. همین تبلیغات کافی بود تا در زمان بازگشایی آن در صرافی رمزارزی داخلی قیمتش دو برابر ارزش  واقعی آن بر اساس انس طلا شود. اما در ادامه معاملات قیمت تتر گولد بر اساس عرضه و تقاضا، با کاهش متعادل شد. به نظر می‌رسد این بازار، هم رقیب بازار فیزیکی طلاست و هم صندوق‌های طلای بورسی.