به گزارش اکوایران، قیمت طلا و سکه امروز روند متفاوتی را نسبت به روزهای گذشته در پیش گرفت و به نظر می‌رسد بازار در حالت سردرگمی قرار دارد. آنگونه که سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است،‌ طلای ۱۸ عیار امروز، ۱۸ مهر ۱۴۰۳، امروز با کاهشی ۴۰ هزار تومانی همراه شد و حال با نرخ چهار میلیون و ۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار کشور عرضه می‌شود. طلای ۲۴ عیار هم امروز ۳۵ هزار تومان ارزان شد و به قیمت پنج میلیون و ۳۹۴ هزار تومان رسید.

در بازار سکه اما نوسانات قیمتی متفاوت بررسی می‌شود. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران نوشت که سکه طرح جدید که پیش از این سقف‌شکنی‌های پی در پی‌ را تجربه کرد، امروز ریزش ۳۰۰ هزار تومانی داشت و حال در نرخ ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سکه طرح قدیم هم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش مواجه شد و حال در نرخ ۴۳ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود.  

طلای جهانی هم با ریزشی ۲۴ دلاری نسبت به دیروز همراه شد و اکنون ( ۱۰:۱۵ به وقت تهران) در نرخ ۲۶۱۵ دلار به ازای هر انس معامله می‌شود.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۱۸ مهر ۱۴۰۳

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با اکوایران توضیح داد که دو مولفه اصلی تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در ایران طلای جهانی و قیمت دلار در کشور هستند. 

او گفت:«طلای جهانی در حال حاضر با کاهش همراه است. اما باید به این نکته توجه کرد که با درنظر گرفتن نرخ تورم و سایر عوامل اقتصادی، دلار با قیمت واقعی خود فاصله دارد و با آن قیمت در بازار عرضه نمی‌شود. بنابراین طلا و سکه ثباتی در همین بازه‌های قیمتی پیدا می‌کند و همین منطقه‌ها تبدیل به پایه‌ای می‌شود برای رشد بیشتر.»

این کارشناس بازارهای مالی افزود: «به نظر می‌رسد قیمت طلا و سکه با توجه به تنش‌های منطقه و بدبینی در رابطه با وضعیت ادامه تنش‌ها، در مسیر صعودی قدم بردارد. اما اینکه رشد طلا و سکه شارپی باشد یا به صورت مقطعی رشد کند مشخص نیست.»

فروش ۷۶ کیلوگرم شمش طلا در حراج ۵۷ مرکز مبادله ایران

در پنجاه و هفتمین جلسه حراج شمش طلا که دیروز، سه‌شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳، در مرکز مبادله ایران برگزار شد، از مجموع ۸۴ کیلوگرم شمش طلای استاندارد عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۷۶ کیلوگرم با میانگین قیمت پنج میلیارد و ۳۷۹ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.

طی ۵۷ حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، ۱۰ هزار و ۷۶۰ کیلوگرم شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از ۴۸,۳ هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد.

سکه امروز به مرکز مبادله می‌رود

 بیست و یکمین جلسه حراج سکه طلا در روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳، از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می شود و دارایی موضوع حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.

کلیه اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای ۱۸ سال تمام شمسی می توانند در این حراج شرکت کنند و حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا ۵ قطعه سکه است. به نحوی که می‌توان ۵ قطعه ربع سکه یا ۵ قطعه نیم سکه یا ۵ قطعه تمام سکه، و یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه باشد که جمع هر سه باهم نباید بیش از ۵ قطعه باشد.

زمان واریز وجه از  ساعت ۸ روز سه شنبه، ۱۷ مهرماه، آغاز و در  ساعت ۲۳ همین روز پایان رسید. پس از اتمام این دوره زمانی، امکان پرداخت وجه و در نتیجه شرکت در حراج وجود ندارد.

شروع جلسه حراج راس ساعت ۱۲ است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت ۱۲ الی ۱۵ است.  گفتنی است شیوه برگزاری حراج  نیز از طریق ثبت سفارش و تخصیص بر مبنای اولویت قیمت-زمان انجام می‌شود.