با ورود دلار به کانال ۶۰ هزار تومان قیمت طلا و سکه رکورد تاریخی زدند؛ در روز سه‌شنبه قیمت دلار از بازار دبی سیگنال افزایش دریافت کرد و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد. با این حرکت بازار ارز قیمت طلا و سکه در بازار به صعودشان ادامه دادند و رکورد جدیدی را به ثبت رساند، قیمت سکه به کانال ۴۶ میلیون رسید و قیمت طلای آبشده تا یک قدمی کانال ۱۷ میلیون بالا رفت.

قیمت درهم که از روز دوشنبه با گارد افزایشی تا ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفته بود، سه‌شنبه را با گپ مثبت ۱۰۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان شروع کرد. در ادامه قیمت به این روند خودش ادامه داد و با افزایش تا ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت. در نهایت قیمت درهم در ۱۶ هزار و ۶۳۰ تومان به کار خودش پایان داد. همچنان حباب دلاری درهم بالا و بیش از ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود که نشاندهنده شکاف بین درهم و دلار تهران است.

قیمت دلار هرات که در روز دوشنبه در پشت کانال ۶۰ هزار تومان نوسان داده بود معاملات سه‌شنبه را در این کانال شروع کرد. قیمت دلار هرات بعد از بازگشایی قیمت درهم در گپ مثبت، سوخت افزایش دریافت کرد و تا ۶۰ هزار و ۵۵۰ تومان بالا رفت. بعد از کاهش درهم از سقف، قیمت دلار هرات هم با نزول از این مرز فاصله گرفت و به ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

قیمت دلار تهران که در دومین روز مهر ماه با افزایش بازارها همراهی نکرده بود، سه‌شنبه‌ هم‌پا با بازار ارز هرات حرکت کرد. قیمت دلار تهران در ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز به کار کرد و تا ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت. قیمت دلار تهران سه‌شنبه را در ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان به پایان رساند. معامله‌گران مدعی‌اند دلیل عقب افتادن روز دوشنبه دلار تهران از هرات و درهم، حجم فروش عجیب دلار در بازار تهران بوده است.

قیمت سکه سه‌شنبه را با گپ منفی ۲۵۰ هزارتومانی در ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و در ادامه با صعود متغیر اول یعنی قیمت دلار، به سمت افزایش رفت و وارد کانال ۴۶ میلیون شد. قیمت سکه تا ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بالا رفت و در نهایت در کف ۴۶ میلیون بسته شد. با این افزایش بازارها قیمت سکه رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند، رکورد قبلی سکه در سطح ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ ثبت شده که در آن زمان بازار با فاند جنگ هیجانی شده بود. حباب سکه هم با یک درصد رشد به ۱۸ درصد رسید.

قیمت طلای آبشده هم مثل سکه رکورد تاریخی جدیدی را ثبت کرد، رکورد قبلی طلا در تاریخ ۲۵ فروردین بود تا قیمت تا ۱۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان بالا رفته بود. قیمت طلای آبشده سه‌شنبه را در ۱۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان شروع کرد و با افزایش وارد پله هشتم کانال ۱۶ میلیون شد. در ادامه قیمت طلای آبشده با نوسان رفت و برگشتی دوباره به پله هشتم برگشت. حباب طلای آبشده از روز گذشته در سطح یک درصد ثابت مانده که نشان می‌دهد قیمت بازار دویست هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی آن است.

این رکوردزنی قیمت سکه امامی و قیمت طلای آبشده درحالی رقم خورد که قیمت سایر قطعات سکه همچنان پایینتر از رکورد قبلی در معامله هستند.

همراه با بازار طلا و سکه صندوق‌های طلای بورسی، هم در ورود پول و هم در ارزش معاملات رکورد جدیدی را به ثبت رساندند؛ در روز سه‌شنبه شاهد ورود پول ۴۷۳ میلیارد تومانی به این صندوق‌ها بودیم که این میزان همراه با رکورد ارزش معاملات، قابل توجه معامله‌گران بود.

معامله‌گران می‌گویند افزایش بازار ارز و رکوردزنی تاریخی طلا در روزی رقم خورده که هم پزشکیان در نیویورک است و هم سیگنال‌های مذاکره به گوش می‌رسد. همچنین آن‌ها می‌گفتند حتی درمورد تصویب لوایح FATF  هم خبر به بازار رسیده اما قیمت‌ها فعلا توجهی به این موارد نداشته است.

اما آن‌ها دو دلیل هم برای افزایش بازارها داشتند؛ همانطوری که گفته شد درهم لیدر افزایش بازارها بوده و معامله‌گران معتقدند که تزریق بازارساز متوقف شده است. از منظر معامله‌گران افزایش تنش بین لبنان و اسرائیل دلیل دوم صعود بازارها بود. فعالان بازار می‌گویند با این تنش‌ها و در پیشرو بودن انتخابات آمریکا فعلا کمتر کسی به نتیجه مثبت مذاکرات فکر می‌کند. در روز چهارشنبه نشست خبری پزشکیان در نیویورک قابل توجه بازار خواهد بود.

از منظر فنی تحلیلگران معتقدند بازارها یک الگوی کنج ریسکی زده که اگر از بالا شکسته شود اعداد در بازار عجیب و غریب خواهد شد. مرز مقاومت مهم طلای آبشده در ۱۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان قرار دارد که تا بالای آن تثبیت ندهد راه بازار به سمت اصلاح خواهد بود. البته در معاملات پشت خطی با افزایش قیمت انس طلا تا ۲۶۴۰ دلار، قیمت طلای آبشده وارد پله نهم کانال ۱۶ میلیون شد.

نکته بازار ارز و سکه سومین روز پاییز، تغییر وضعیت بازار از بلوکه به اجاره بود. در این باره معامله‌گران می‌گفتند جنس نقدی در بازار کم شده و برای همین نقدی به بالای فردایی رفته است.