به گزارش اکوایران، پس از اینکه فدرال رزرو کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره را اعلام و چرخه کاهش تدریجی نرخ بهره را پیش‌بینی کرد، شاخص دلار جهش کرد، بازده اوراق بلندمدت افزایش یافت و سهام آسیایی رشد کرد.

براساس گزارشی از رویترز، شاخص سهام S&P 500 در طول شب رکورد جدیدی را به ثبت رساند، معاملات آتی در آسیا یک درصد رشد کردند و شاخص Nasdaq نیز رشد یک درصدی را ثبت کرد. معاملات آتی اروپایی نیز یک درصد رشد کردند.

شاخص سهام Nikkei ژاپن، ۲.۳ درصد رشد کرد و بازارهای سهام در استرالیا و اندونزی نیز رکورد زدند، درحالی که انتظاراتی مبنی بر اینکه محرکی در چین در راه است بازده اوراق چین را کاهش داد و سبب افزایش سهام هنگ کنگ و چین شد.

بالاخره تصمیم بزرگ گرفته شد: کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره

فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه نرخ بهره معیار خود را با ۰.۵ واحد درصد کاهش به محدود ۴.۷۵ تا ۵ درصد رساند. شاخص دلار ابتدا به‌شدت کاهش یافت بطوری که در مقابل پوند به پایین‌ترین میزان خود در طول دو سال و نیم گذشته رسید، ولی سپس به سرعت بازگشت.

به گفته جیسون ونگ، تحلیلگر شرکت خدمات مالی BNZ، مساله مهم کاهش ۰.۲۵ یا ۰.۵ درصدی نیست، بلکه موضوع تماما به مسیر پیش‌روست مربوط است، و بنظر می‌رسد آنها چشم‌اندازی را ترسیم کردند که هنوز در آن اقتصاد به خوبی عمل می‌کند.

افزایش شاخص دلار، بازده اوراق ۱۰ ساله و طلا

شاخص دلار در آخرین معاملات از پایین‌ترین سطح ۱.۱۱۲۷ در مقابل یورو کاملا فاصله گرفت و به ۱۴۲.۷۰ در مقابل ین ژاپن رسید.

بازده اوراق ۱۰ ساله آمریکا نیز با افزایش نسبت به روز قبل به ۳.۷۱۹ درصد رسید و طلا نیز به بالاترین حد خود ۲۶۰۰ دلار در هر اونس رسید اما پس از آن بازگشت و روی ۲۵۵۹ دلار ایستاد.

تاکید جروم پاول بر قطعی نبودن تصمیمات فدرال رزرو

سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا میانگین پیش‌بینی خود از نرخ بهره را کاهش دادند بطوری که کمابیش مطابق انتظارات بازار قرار گرفت، با اینحال جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بر انعطاف‌پذیری تصمیمات آنها تاکید کرد.

آقای پاول پس از اعلام میزان کاهش نرخ بهره به خبرنگاران گفت، کسی نباید فکر کند این سرعت جدید کاهش نرخ بهره است؛ بانک مرکزی در طول زمان نرخ بهره سیاستی را به سطحی خنثی‌تر می‌رساند و با توجه به تغییرات در اقتصاد، با سرعتی حرکت خواهیم کرد که بنظرمان مناسب باشد.

تغییر تمرکز معامله‌گران به سمت بانک مرکزی انگلستان

پس از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، توجهات به سمت بانک مرکزی انگلستان است، که تورم چسبنده خدمات سبب شده شانس کاهش نرخ بهره از سوی آن برای معامله گران کاهش یابد. بازارها برای ثابت ماندن نرخ بهره معیار انگلستان روی ۵ درصد قیمتگذاری کرده‌اند و تنها ۱۹ درصد احتمال کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی آن را می‌دهند.

رالی چین

در آسیا نیز، افزایش انتظارات از تسهیل سیاستی بازده اوراق قرضه چین را کاهش و شاخص CSI 300 را ۰.۷ درصد افزایش داد. شاخص Hang Seng هنگ کنگ نیز ۱.۹ درصد جهش کرد.

یوان چین نیز به ۷.۰۶۴۰ در مقابل دلار آمریکا رسید، که بالاترین حد آن در ۱۶ ماه گذشته است. انتظار می‌رود چین نرخ‌ سیاستی و نرخ‌های وام دهی معیار خود را روی جمعه کاهش دهد.

شاخص MSCI از سهام آسیا-پاسفیک نیز با رشد یک درصدی به بالاترین حد خود در سه هفته گذشته رسید.

آزادی عمل بیشتر بانک‌های مرکزی با تصمیم فد

کاهش نرخ بهره آمریکا به بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور آزادی عمل بیشتری برای کاهش نرخ بهره و حمایت از رشد می‌دهد. بانک مرکزی اندونزی روز چهارشنبه چند ساعت قبل از فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد کاهش داد.

انتظار می‌رود بانک مرکزی ژاپن در جلسه روز جمعه خود تغییری در نرخ بهره اعلام نکند، ولی احتمالا افزایش نرخ بهره را برای آینده در نظر می‌گیرد: شاید در ماه بعد.