به گزارش اکوایران، فدرال رزرو آمریکا امروز چهارشنبه نرخ بهره معیار خود را ۰.۵ واحد درصد کاهش داد و سیگنال داد که کاهش‌های بیشتری نیز در راه است؛ و به این صورت چرخه تسهیل پولی خود را از زمان شروع همه گیری کرونا آغاز کرد.

اولین کاهش نرخ بهره بانک مرکزی در طول بیش از چهار سال گذشته، نرخ بهره معیار آن را بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد قرار دارد. مایکل بومن، از اعضای کمیته بازار باز فدرال اما برضد این تصمیم رای داد و معتقد بود که نرخ بهره باید ۰.۲۵ واحد درصد کاهش یابد.

کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره با نرخ مرسوم ۰.۲۵ درصدی فدرال رزرو متفاوت است، بطوری که نشان می‌دهد بانک مرکزی آمریکا درباره چشم انداز ضعیف شدن اقتصاد این کشور نگران بوده است.

آخرین باری که فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره را بیش از ۰.۲۵ درصد کاهش داده است به سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد که کووید ۱۹ اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده بود.

کمیته بازار باز فدرال در بیانیه خود اعلام کرد که اطمینان بیشتری درباره تورم بدست آورده است حتی اگر تاحدی بالا باشد.

در میانه کاهش رشد اشتغال و افزایش نرخ بیکاری در این کشور، مقامات اعلام کردند که خطرات دستیابی به هدف ثبات قیمت‌ها و همچنین حفظ بازار کار سالم تقریبا در تعادل است.

تازه ترین «دات پلات» کمیته بازار باز فدرال همچنین نشان می‌دهد که بیشتر آنها انتظار دارند که نرخ بهره سیاستی تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد کاهش یابد، که نشان می‌دهد که نرخ بهره در دو جلسه باقی مانده فدرال رزرو تا پایان سال ۰.۵ واحد درصد دیگر کاهش خواهد یافت. این کاهش بطور چشمگیری بزرگ‌تر از کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی است که اکثر مقامات این کمیته در ماه ژوئن انتظار داشتند.

سیاستگذاران همچنین انتظار دارند که نرخ وجوه در سال آینده یک درصد دیگر کاهش یابد و در پایان ۲۰۲۵ به حدود ۳.۲۵ تا ۳.۵ درصد برسد. آنها نرخ بهره در پایان سال ۲۰۲۶ را نیز کمتر از ۳ درصد پیش بینی کردند.

کمیته بازار باز فدرال تاکید کرد که برای در نظر گرفتن کاهش‌های بیشتر در نرخ بهره به دقت داده‌های آتی، چشم انداز درحال تغییر و همچنین تعادل ریسک‌ها را بررسی خواهد کرد.