به گزارش اکوایران، پس از اینکه گزارش روز گذشته اشتغال آمریکا سبب شد بحث‌ها درباره میزان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در جلسه آینده بالا بگیرد، قیمت طلای جهانی با کاهش مواجه شد.

براساس ارقام منتشر شده از سوی «اداره آمار کار آمریکا»، استخدام‌های بخش غیرکشاورزی آمریکا ماه گذشته تا ۱۴۲ هزار استخدام افزایش یافت، بطوری که میانگین سه ماهه استخدام‌ها را در پایین‌ترین حد خود از اواسط ۲۰۲۰ قرار گرفت. نرخ بیکاری نیز به ۴.۲ درصد کاهش یافت که اولین کاهش آن در طول پنج ماه گذشته محسوب می‌شود و نشان دهنده معکوس شدن اخراج‌های موقت در این کشور است.

بازده اوراق خزانه داری و دلار پس از انتشار این خبر نوسان کردند، درحالی که شمش طلا افزایش اولیه خود را از دست داد و ۰.۶ درصد پایین‌تر معامله شد. معامله گران سواپ نیز انتظارات خود از کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره در این ماه را افزایش دادند.

به گفته فیل استریبل، استراتژیست ارشد بازارها در Blue Line Futures، نگرانی معامله گران طلا این است که فدرال رزرو در جلسه اواخر این ماه خود نرخ بهره را ۰.۵ واحد درصد کاهش دهد و این کاهش یکباره باشد؛ این مساله خبر خوبی برای بازار طلا نیست. معامله گران در تلاش هستند تا بفهمند چند کاهش خواهیم داشت و در چه بازه زمانی؛ طلا برای صعود بعدی خود به کاهش‌های پیوسته نرخ بهره نیاز دارد.

طلا

مقامات فدرال رزرو گفته‌اند که نگرانی آنها اکنون بیشتر بازار کار است تا تورم.

بلافاصله پس از انتشار گزارش اشتغال آمریکا در روز گذشته، رئیس فدرال رزرو نیویورک، جان ویلیامز، اعلام کرد که باتوجه به کاهش تورم و سرد شدن بازار کار کشور، اکنون زمانی مناسبی برای بانک مرکزی است که نرخ‌های بهره را کاهش دهد.

او همچنین تصریح کرد که پیشرفت خوبی به سمت اهداف فدرال رزرو برای پایدار کردن قیمت‌ها و اشتغال حداکثری حاصل شده است و ریسک‌های دستیابی به هردوی این اهداف به حالت «تعادل» رسیده‌اند.

درحالی که ویلیامز در بحثی که پس از سخنرانی‌اش برگزار شد، گفت که مایل است داده‌ها را دقیق‌تر بررسی کند، اشاره کرد که آخرین آمارها با آنچه که دیده‌اند سازگار است: اقتصادی که درحال کند شدن و بازار کاری که در حال سرد شدن است.

شمش طلا در سال جاری بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، بطوری که با خوش‌بینی فزاینده از اینکه فدرال رزرو به سمت سیاست کاهش نرخ‌های بهره حرکت می‌کند حمایت شده است. خریدهای خارج از بازار و تقاضای قابل توجه طلا به عنوان پناهگاه امن در بحبوحه درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه نیز به رشد آن کمک کرده است.

قیمت طلا تا ساعت ۶:۵۰ دقیقه روز جمعه به وقت تهران با ۰.۳ درصد کاهش به ۲,۵۰۸.۶۷ دلار در هر اونس رسید. شاخص دلار بلومبرگ اما تغییر اندکی را ثبت کرد. نقره و پالادیوم نیز افت کردند، درحالی که پلاتینوم بدون تغییر ماند.