به گزارش اکوایران، روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز در روز جاری ادامه یافت و معامله‌گران نزولی‌، امروز پرقدرت ظاهر شده‌اند. حباب درهم در روز جاری به منفی ۲۰۵ تومان رسید ولی تتر با شدت بیشتری سقوط کرد، از دلار گذشت و حمایت کانال ۵۹ هزار تومانی را از دست داد.

رکود در بازار ارز و طلا سنگین شد

علاوه بر دلایل تکنیکی که در دیدبان‌های قبل برای اصلاح بازار ارز نام برده شد، برخی فراخوان ثبت نام شرکت ایران‌خودرو را از دلایل رکود فراگیر در بازارها می‌دانند. اخبار غیررسمی از ثبت نام میلیونی افراد برای خرید خودروهای ایران خودرو در سایت این شرکت خبر می‌دهد.

اگرچه دیدبان از پیش، از احتمال مشارکت بالای افراد برای فراخوان ثبت‌نام ایران‌خودرو و احتمال قرعه‌کشی برای تحویل خودروها نوشته بود ولی آمار قابل توجه ثبت‌نام، به معنای بلوکه شدن قابل توجه نقدینگی در حساب‌های بانکی است که می‌تواند باعث رکود سایر بازارها در کوتاه‌مدت شود.

هم‌چنین افزایش نرخ نیما تا کانال ۴۵ هزار تومانی مورد توجه بازارها در روز‌ جاری بود.

اوضاع منطقه

خبرگزاری آکسیوس در خبری اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا سفر خودش رو به اسرائیل و منطقه به دلیل افزایش شرایط نامطمئن به تعویق انداخت.

روز سه‌شنبه حماس تل‌آویو را با دو راکت مورد هدف قرار داد در حالیکه اسرائیل هم حملات هوایی مرگباری را در غزه داشت.

عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان طی مصاحبه‌ای با «نیویورک تایمز» اعلام کرد که حماس در مذاکره آتش‌بس روز پنج‌شنبه در لبنان شرکت نخواهد کرد.

وبسایت خبری بغداد الیوم هم‌مدعی شده که عربستان به دنبال میانجیگری، برای جلوگیری از پاسخ ایران به اسرائیل است.

بانک مرکزی وارد گود بورسی شد

در بازار سرمایه امروز شرایط متفاوت بود.

پس از سخنان محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی امروز بازار سرمایه در دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصدی حمایت شد.

قیمت دلار نیما به کانال پنجاه هزار تومانی رسیده است ولی بازار سرمایه هنوز عکس‌العمل چندانی به این اتفاق نشان نداده است این در حالی است که این اتفاق شرکت‌های صادرات محور را منتفع خواهد کرد، کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی یکی از دلایل عدم استقبال سهامداران از این اقدام بوده است.

با وجود حمایت‌هایی که اعلام شده از بازار سرمایه انجام خواهد شد ولی برخی تصور می‌کنند با بلوکه شد حجم قابل توجه نقدینگی برای خرید خودرو، تغییر جهت بازار سرمایه به این راحتی میسر نخواهد شد.

رد رمزارز در بی‌برقی و جذب پول

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر اعلام داشته است که استخراج غیرمجاز رمز‌ارزها، ثبت رکورد های نامتعارف تقاضای برق در کشور را افزایش داده است.

این مسئله از دو منظر به ضرر بازار سرمایه است دلیل اول آنست که با افزایش تقاضای برق، برق صنایع محدود می‌شود که به ضرر تولید و سودآوری شرکت‌هاست. همچنین با رکودی شدن بازار سرمایه،‌ بازار ارزهای دیجیتال توجه صاحبان سرمایه را جلب کرده است به طوری که ارزش معاملات روزانه رمزارز در صرافی‌های ایرانی در روز سه‌شنبه از ارزش معاملات بورس پیشی گرفت.