به گزارش اکوایران، مراسم اربعین یکشنبه، ۴ شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. اربعین در چند سال اخیر علاوه بر افزایش زوار با چالش‌هایی همچون اختلال در سامانه ثبت‌نام سماح، کمبود امکانات و و سایل نقلیه، گرمای هوا و تلفات جانی و جاده‌ای، بی‌نظمی و عدم مدیریت و نبود زیرساخت‌های مناسب همراه بود.

 در مراسم اربعین سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۰۰ زائر جان خود را از دست دادند که ۸۳ نفر از آنها بیمه بودند؛ در اربعین سال ۱۴۰۱ نیز که بعد از سپری شدن تقریبا دو سال از همه‌گیری کرونا دوباره از سر گرفته شد، ۹۳ نفر فوت کردند.

سفارت ایران پیش‌ از این اعلام کرده بود که این زائران بیشتر بر اثر تصادف یا مرگ طبیعی در پیاده‌روی اربعین فوت شده‌اند. ازدحام جمعیت و گرمازدگی، از جمله چالش‌های اربعین ۱۴۰۱ نیز اعلام شده بود.

تعداد زوار ایرانی در اربعین سال ۱۴۰۱ حدود ۳ و میلیون ۳۰۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲، حدود چهار میلیون نفر بود که بالغ بر ۶۲ هزار تا زیر پنج سال، حدود ۴۳۶ هزار نفر بین پنج سال تا ۱۵ سال، ۴۹۲ هزار ۱۵ تا ۲۵ سال، ۵۴۰ هزار ۲۵ سال تا ۳۵ سال بودند و ۸۲۶ هزار نفر، ۳۵ تا ۴۵ سال بودند.

دریافت ارز اربعین و خروج از مرزها بدون ثبت‌نام ممکن نیست

حدود یک ماه دیگر تا مراسم اربعین امسال مانده است. برنامه‌ریزی‌ها از سوی سازمان‌های متولی انجام شده تا امسال هم زوار بتوانند در این مراسم حضور یابند. روز گذشته، حمیدرضا محمدی، معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام حدود ۲۵۵ هزار نفر برای سفر اربعین خبر داد و تاکید کرد طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین، برای دریافت ارز اربعین و خروج از مرزها به سمت عراق، ثبت‌نام در سامانه «سماح» الزامی است.

او تاکید کرد که برای قطعی شدن ثبت‌نام اربعین، لازم است متقاضی وارد سامانه «سماح» شده، پس از ثبت اطلاعات هویتی، نوع وسیله نقلیه تا مرز و مرز خروجی و ورودی خود را تعیین کند و پس از پرداخت حق بیمه، کد رهگیری دریافت کند. اگر شخصی این مراحل را کامل طی نکرده، یعنی ثبت‌نام او تکمیل نشده است.

لازم به ذکر است که ثبت‌نام در سامانه سماح از یکشنبه (۱۷ تیر) آغاز شده و تا روز اربعین ادامه دارد؛ دریافت ارز اربعین و خروج از مرزها بدون ثبت‌نام در سامانه سماح ممکن نیست.

اعلام شعب بانکی فروش ارز اربعین 

بنا به اعلام  بانک مرکزی، ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی (ع) ارائه می‌شود.   

گفتنی است، فروش این ارز در بستر سامانه‌های اینترنتی بانک‌های عامل، با احراز هویت کامل مشتری و پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتب از سوی بانک‌های منتخب امکان‌پذیر است.  

امکان اخذ اینترنتی ارز اربعین از ۴ بانک 

 از هفت بانک عامل عرضه‌کننده ارز اربعین چهار بانک با ایجاد سازوکار مناسب زمینه را برای ارائه خدمات غیر حضوری به متقاضیان دریافت ارز اربعین مهیا کرده‌اند، در همین راستا بانک های ملی و پست بانک در بستر پیامرسان «بله»، ‌بانک سپه در بستر پیام‌رسان «روبیکا»، بانک صادرات از طریق اپلیکیشن «سپینو» (به آدرس SEPINO.BSI.IR) خدمات غیر حضوری را به متقاضیان دریافت ارز اربعین ارائه می‌کنند. 

همچنین مقرر است بانک پارسیان خدمت غیرحضوری عرضه ارز اربعین را دربستر پیامرسان «آی گپ» ارائه کند که پس از نهایی شدن از طریق وب سایت رسمی بانک پارسیان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بانک تجارت خدمات غیرحضوری خود در این زمینه را در بستر سامانه این بانک ارائه خواهد که متقاضیان می‌توانند نحوه دریافت این خدمات را از طریق سامانه بانک تجارت پیگیری کنند. لازم به توضیح است بانک ملت در ایام اربعین حسینی خدمات غیرحضوری در زمینه عرضه اربعین نخواهد داشت. 

فروش ارز (اسکناس) به زائرین متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰،۰۰۰ دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود.

ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است. 

 فروش ارز به زائرین بالای پنج سال ( متولدین ۰۱/۰۶/۱۳۹۸ به قبل) از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه «نظارت ارز (سنا) » در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است.  

همچنین کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌شود و در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.  

حضور سرپرست خانوار کافی است

این بانک تاکید کرد که سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند.

عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت‌بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند. 

 

خبر مرتبط

دولت آماده رکوردشکنی اربعین نبود

حضور ۳ میلیون زوار ایرانی بار دیگر در اربعین ۱۴۰۱ تکرار شد. بزرگترین مراسم شیعیان جهان که از آن به عنوان حماسه سیاسی اربعین هم یاد می‌شود بعد از سپری شدن تقریبا دو سال از همه‌گیری کرونا دوباره از سر گرفته شد.