به گزارش اکوایران، بازار سرمایه روی مرز انتخابات نوسانات قیمتی را تجربه می‌کند و هر روز در واکنش به اخبارها و رویدادهای انتخاباتی موضع می‌گیرد.

در روز جاری بازار سرمایه سبزپوش شد، شاخص کل و هم‌وزن روند صعودی به خود گرفت. شاخص کل بیش از ۱۵ هزار واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن افزایش بیش از ۴۹۰۰ واحدی را ثبت کرد. رویدادی که تحلیلگران بخشی از آن را به مناظره شب قبل نسبت می‌دهند.

با رسیدن انتخابات به دور دوم مناظرات شفاف‌تر شده و کاندیداهای ریاست‌جمهوری مجبور هستند که در رابطه با دیدگاه‌ها و راه‌کارهای خود با جسارت و وضوح بیشتری صحبت کنند که همین مسئله منجر شد تا در روز جاری بازار سرمایه موضع شفاف‌تری داشته باشد.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و یارانه‌ای که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند، به غیر از این گروه از کالاها، دولت حق هیچ‌گونه اقدامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری ندارد.

پورابراهیمی تاکید کرده است که دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است. زیرا حذف قیمت‌گذاری دستوری از احکام مهمی است که به دلیل اخلال در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بازار سرمایه در برنامه هفتم لحاظ شده است و این موضوع باعث رفع ایجاد چالش جدی در نظام اقتصادی کشور خواهد شد.

اظهار نظر رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس هم در روز جاری از چشم اهالی بازار سرمایه جا نماند و در میان اخبار بورسی منتشر شده مورد توجه بیشتری قرار گرفت. این اظهار نظر، ترس ایجاد شده از اطرافیان برخی از کاندیداها درباره قیمت‌گذاری دستوری را در بازار سرمایه و ریسک اقدامات نسنجیده توسط دولت بعد را برای بازار سرمایه کاهش داد.

خروج پول حقیقی از بازار سهام با وجود سبزپوشی شاخص کل

ارزش معاملات خرد همچنان پایین‌تر از آنی است که بتوان تغییر روند در بازار سرمایه را تایید کرد. این مسئله نشان می‌دهد که صاحبان سرمایه در فاصله زمانی مانده تا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری کشور همچنان دست‌به‌عصا رفتار می‌کنند. بررسی میزان ورود پول حقیقی به بازار سرمایه نشان می‌دهد. که علیرغم سبزپوشی شاخص کل در روز جاری همچنان خروج پول حقیقی از بازار سهام و حق تقدم ادامه دارد ولی نکته مثبت کاهش میزان خروج پول حقیقی از بازار سهام است.

IMG_20240702_180004_864

قیمت‌ها در بازار ارز سردرگم است

روند قیمت‌ها در بازار ارز سردرگم است در لحظه نگارش این گزارش، تتر پایین‌تر از دلار تهران قرار گرفته ولی حباب درهم به بیش از ۶۰۰ تومان رسیده است که بالاترین مقدار از شانزدهم فروردین ماه است. این موارد رفتارهای متضادی در بازار ارز هستند که با رجوع به بازار طلا می‌توان به شواهد متناقض بیشتری دست یافت که حکایت از بلاتکلیفی معامله‌گران دارد.

در روز جاری اگرچه قیمت طلای آب‌شده کاهش یافت ولی حباب آن کمی رشد کرد. در نقطه مقابل سکه امامی و نیم‌سکه رشد قابل توجهی را نسبت به روز قبل ثبت کردند.

در حال حاضر نیم سکه مقاومت مهمی را شکسته و سکه امامی اگرچه در سطوح بالاتری قرار گرفته ولی در صورتی که به ابر کو‌مو‌ نفوذ کند و در پایین محدوده ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود کار برای معامله‌گران افزایشی سخت‌تر خواهد شد.

 میزان فروش نفت ایران وقیمت آن در بازار جهانی همواره مورد توجه بازار ارز بوده است. در حال حاضر قیمت نفت جهانی رشد کرده و به بالای ۸۳ دلار رسیده است. بلومبرگ دلیل رشد قیمت نفت را کاهش صادرات روزانه ۱.۰۸ میلیون بشکه نفت در جهان دانست. در این شرایط عربستان با کاهش بیش از ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل بیشتر از همه صادرات خود را کاهش داده است، که دلیل آن افزایش گرمای هوا است بنا بر ادعای بلومبرگ به دلیل افزایش مصرف کولرها، عربستان بخشی از نفت را به منظور تامین انرژی مورد نیاز داخلی نگه داشته و صادر نمی‌کند. بر اساس جدول منتشر شده در این گزارش جریان محموله‌های نفتی ایران که با کشتی حمل شده است در ماه ژوئن نسبت به ماه می ۱۹۸ هزار بشکه کاهش یافته است.

معامله گران نسبت به آینده طلا مردد شده‌اند

 میزان ورود و خروج پول حقیقی در صندوق‌های طلا هم حکایت از سردرگمی بیشتر معامله‌گران دارد. در حالیکه در روز جاری قیمت سکه امامی رشد کرده صندوق های طلا خروج پول حقیقی را ثبت کرده‌اند. میزان ورود پول حقیقی به صندوق ‌های طلا در روز یکشنبه ۳۰۳ میلیارد تومان ‌بوده که در روز جاری این روند به خروج پول حقیقی تبدیل شده است. میزان خروج پول حقیقی از صندوق‌های طلا در روز‌ جاری به بیشترین سطح از نهم اردیبهشت رسیده است. این مسئله دو دلیل می‌تواند داشته باشد دلیل اول تردید معامله‌گران صندوق‌های طلا به آینده طلا بعد از انتخابات است دلیل دوم هم به سبزی بورس برمی‌گردد که احتمالا باعث خروج سرمایه از صندوق‌های‌ طلا شده تا در روزهای آتی درباره ورود به بازار سرمایه تصمیم‌گیری کنند.

IMG_20240702_175959_082