به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه تا قبل از نرخ‌دهی درهم در محدوده روز سه‌شنبه و حتی پایین‌تر در معامله بودند اما با ورود درهم و رشد شتابانش افزایشی شدند. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه ۵۲ هزار و ۲۷۰ تومان شروع به کار کرد و تا قبل از نرخ‌دهی درهم بین ۵۲ هزار و ۳۰۰ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داد و پس از ورود درهم، با افزایش از سقف مثلث ایجاد شده در چارت خارج شد.

با این اتفاق معامله‌گران معتقد بودند قیمت دلار وارد موج جدید شده و سقف این موج را فعلا ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان می‌دانند. قیمت دلار هرات در ادامه با افزایش در ۵۲ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شد. این پایان کار نبود و قیمت دلار در پشت خط تا مرز کانال ۵۳ هزار تومان بالا رفت. 

قیمت درهم امارات در ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان بازگشایی کرد و با افزایش ۱۵۰ تومانی در ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد. با این قیمت درهم، دلار برآورد شده از این نرخ، حوالی مرز ۵۴ هزار تومان می‌شود.

قیمت سکه در ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا با کاهش تا ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم پایین رفت اما در ادامه در ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بسته شد. با افزایش قیمت دلار در پشت خط قیمت سکه هم با افزایش تا ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا اومد و نتوانست از اون عبور کنه. قیمت سکه اتحادیه هم بعد از افزایش بازارها به ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و پس از آن قیمت ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در سایت درج کرد.

قیمت طلای آبشده هم در بازار چهارشنبه در میانه‌های کانال ۱۱ میلیون در معامله بود که با افزایش قیمت درهم در پشت خط به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

صحبت‌های وزیر اقتصاد درمورد دلایل افزایش قیمت دلار مورد توجه بازار بود. در روز گذشته خاندوزی درباره افزایش قیمت دلار گفته  بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه‌ است، به ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد که با فروکش کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم. همچنین توقف کشتیرانی چینی‌ها هم به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست.

این صحبت های خاندوزی با توئیت اعتراضی جبرائیلی همراه شد و گفت معنی این سخن آن است که جنابعالی کاری از دستتان بر نمی آید.

مجید شاکری در پاسخ به توئیت گفت رفتار طرف خارجی برای القای خروج ارز با یک رشد ۶ درصدی قابل درک است اما رفتار مقام های انتصابی نظام نه.

البته شاکری تاکید کرد بانک‌مرکزی باید در سال بعد رویکردش درباره لنگر اسمی ارز را ارتقا بدهد.

روز چهارشنبه اولین روز حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا بود. این حراج همراه با یکسری حاشیه‌ها و مجهولات بوده.

چهار سناریو برای حراج شمش طلا 

حاشیه حراج شمش این بود که در ساعت ۱۲ یعنی ساعات ابتدایی حراج، سایت مرکز مبادله از دسترس خارج شد و تا ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه در دسترس نبود. در ساعت ۱۶ اعلام شد که ۱۰ کیلو شمش طلا در اولین حراج مرکز مبادله معامله شد و قیمتش بسیار نزدیک به بازار بوده که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شد. از جمله مجهولات برای بازار در این حراج قیمت دقیق حراج بود. در بازار گفته می‌شد که قیمت این حراج بر اساس قیمت مظنه ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در مثقال، تعیین شده. اکوایران در چهارتا سناریو برآورد کرده که در هر سناریو چقدر رانت به خریداران شمش می‌رسه. سناریو اول برآورد قیمت شمش با قیمت دلار مرکز مبادله‌ است که ۴۲ هزار تومان است. با این قیمت دلار و انس ۲۰۲۵ دلاری، قیمت شمش حوالی یک میلیارد و ۹۲۷ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان برآورد می‌شه. با توجه به این قیمت و قیمت شمش طلا در بورس کالا، رانت ایجاد شده برای هر کیلو شمش طلا نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. 

سناریوی دوم شنیده‌های بازار است. اگر قیمت شمش را با مظنه ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در مثقال بخواهیم بدست بیاریم حوالی ۲ میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان برآورد می‌شه. در سناریوی دوم نزدیک به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون رانت به خریداران داده می‌شه. در این سناریو قیمت دلار نهفته در مظنه ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در مثقال، ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. سناریوی سوم با قیمت دلار بازار آزاده که الان حوالی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. در این سناریو قیمت هر کیلو شمش نزدیک به ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان برآورد می‌شه که رانتش نسبت به بورس کالا یک میلیارد و ۱۴۹ میلیون است. سناریوی چهارم با قیمت بازار است. اگر با قیمت مظنه ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مثقال بدست بیاد تقریبا رانتش صفر است. نکته اینه که قیمت دلار نهفته در طلای بازار نزدیک به ۵۸ هزار تومان است.

گروهی از معامله‌گران مدعی بودند اینکه قیمت را نزدیک بازار آزاد در نظر گرفتند خودش هم سیگنال افزایش به بازار داد.

با افزایش قیمت در روز چهارشنبه معامله‌گران فنی هشدار می‌دادند دلار دارد به سقف‌های قبلی نزدیک می‌شود پس بی‌گدار به آب نزنید.