سردخانه بستنی؛ مشاوره، طراحی، قیمت و ساخت

سردخانه بستنی؛ مشاوره، طراحی، قیمت و ساخت
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 124581 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۹ |
264 بازدید
۲
3
ارسال به دوستان
پ

سردخانه بستنی یکی از تجهیزات لازم و ضروری است که، کارخانه های تولید کننده بستنی از آن استفاده می کنند. کار طراحی و ساخت سردخانه مخصوص بستنی با توجه به شرایط نگهداری بستنی صورت می گیرد، چرا که این محصول برخلاف سایر مواد غذایی و لبنی باید در دمای زیر صفر درجه نگهداری شود. به […]

سردخانه بستنی؛ مشاوره، طراحی، قیمت و ساخت

سردخانه بستنی یکی از تجهیزات لازم و ضروری است که، کارخانه های تولید کننده بستنی از آن استفاده می کنند. کار طراحی و ساخت سردخانه مخصوص بستنی با توجه به شرایط نگهداری بستنی صورت می گیرد، چرا که این محصول برخلاف سایر مواد غذایی و لبنی باید در دمای زیر صفر درجه نگهداری شود. به سردخانه بستنی آیس بانک صنعتی نیز گفته می شود.

به طور کلی در طراحی سردخانه مخصوص بستنی باید مواردی در نظر گرفته شود. این موارد شامل سیستم سرمایشی، عایق کاری و کف سردخانه است. در ادامه به معرفی بیشتر این موارد خواهیم پرداخت.

سیستم سرمایشی

 از آنجایی که بستنی نسبت به نوسانات دمایی حساسیت زیادی دارد، به همین دلیل در طراحی سیستم سرمایشی  سردخانه آن باید از تجهیزاتی با کیفیت استفاده شود. به عنوان مثال می توان با استفاده از سیستم یخ زدایی اتوماتیک و سیستم کنترل دقیق، شرایط سردخانه را در دمای مجاز حفظ کرد. میزان دمای مجازی که بستنی در آن نگهداری می شود، ۱۸- درجه است.

تجهیزات دیگری که در سردخانه این محصول استفاده می شوند شامل اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط هستند. کمپرسور این نوع آیس بانک صنعتی از نوع، دو مرحله ای و قدرت اواپراتور آن نیز از نوع دیفراست بالا است. به طور کلی سیستم سرمایشی این نوع سردخانه بر پایه سیکل ترمودینامیکی تراکم بخار طراحی می شود.

سردخانه بستنی نوع ثابت

عایق کاری

همانطور که اشاره شد دمای سردخانه بستنی یک دمای پایین است، به همین دلیل عایق کاری آن نیز باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. معمولا به منظور عایق کاری سردخانه های مخصوص بستنی، از پانل های پلی اورتان با روکش استیل، استفاده می کنند.

علاوه بر این، نکته ی دیگری که در عایق کاری این نوع سردخانه باید در نظر گرفته شود، درزگیری محل اتصال دیواره سردخانه با زمین است. درزگیری باید به نحوی باشد که از ورود و خروج هوا و هدر رفت انرژی، کاملا جلوگیری شود.

کف آیس بانک صنعتی

* یکی از مواردی که در این زمینه باید در نظر گرفته شود استفاده از مصالحی است که نفوذ ناپذیر باشد.  بتن یکی از این مصالح است.

* علاوه بر این باید امکان شستشوی راحت کف سردخانه وجود داشته باشد.

* از موارد دیگری که در هنگام ساخت کف سردخانه مخصوص بستنی باید در نظر گرفته شود، صاف بودن و داشتن شیب مناسب کف است. در واقع کف سردخانه باید، دارای زهکشی و شیب بندی مناسبی باشد.

* چنانچه سردخانه بستنی از نوع سردخانه های بزرگ باشد، باید در کف آن سیستم پیشگیری از یخ زدگی کف در نظر گرفته شود. این سیستم مانع سرد شدن بیش از حد کف سردخانه می شود.

سردخانه سیار قابل نصب روی ماشین

قیمت سردخانه

* یکی از موارد موثر در قیمت سردخانه نوع آن است. همانطور که مطلع هستید سردخانه های مخصوص بستنی در دو نوع ثابت و سیار ساخته می شوند. معمولا قیمت سردخانه سیار، کمتر از نوع ثابت است، دلیل این امر نیز وجود تعداد تجهیزات بیشتر در سردخانه های ثابت است.

* از دیگر عوامل موثر در قیمت سردخانه میزان ظرفیت و اندازه آن است.

* یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت سردخانه، برند آن است. برندهای برتر معمولا به دلیل ساخت محصولات با کیفیت، در مقایسه با سایر تولیدکنندگان، محصولات خود را با قیمت بیشتری عرضه می کنند. البته با توجه به کیفیت فوق العاده محصولات برندهای برتر، قیمت آنها کاملا منصفانه است. به عنوان مثال برندهای برتر چون از سیستم های پیشرفته و با کیفیت جهت ساخت سردخانه ها استفاده می کنند، به همین دلیل هزینه ساخت سردخانه توسط این برندها افزایش می یابد.

لازم به ذکر است زمانی که یک سردخانه با کیفیت از یک برند معتبر خریداری می شود، بعد از مدتی نیاز به صرف هزینه هایی جهت تعمیر و نگهداری نیست. به همین دلیل است که خرید از برندهای برتر یک خرید هوشمندانه و اقتصادی محسوب می شود.

برای مشاوره، طراحی و ساخت سردخانه مخصوص نگهداری بستنی روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.damoon-co.com/cold-store/ice-cream-cold-store/

ویژگی سردخانه بستنی

یک سردخانه بستنی باید ویژگی هایی داشته باشد تا آنچه را که از آن انتظار می رود، برآورده کند. وجود هر کدام از این ویژگیها سبب کیفیت بیشتر سردخانه می شود.

* کنترل دما یکی از ویژگی هایی است که یک سردخانه استاندارد، باید داشته باشد. کنترل دما به معنی عدم وجود نوسان دمایی است. در واقع وجود سیستم کنترل دما سبب می شود که، دمای سردخانه همیشه یک دمای مطلوب باشد.

* یکی دیگر از ویژگیهای سردخانه بستنی وجود سیستم قفسه بندی در آن است. در واقع وجود قفسه بندی سبب می شود که حداکثر استفاده از فضا صورت بگیرد، همچنین دسترسی به بستنی ها راحت تر باشد. متریالی که جهت ساخت قفسه بندی استفاده می شود، باید مقاومت بالایی در برابر دمای پایین داشته باشد.

* از دیگر ویژگیهای یک سردخانه استاندارد، وجود سیستم روشنایی در آن است. در واقع محیط نگهداری بستنی باید روشنایی لازم را داشته باشد. ضرورت وجود روشنایی، به دلیل راحتی در خواندن برچسب های روی بستنی برای اپراتور آن است. نکته مهمی که باید در مورد سیستم روشنایی این محیط در نظر گرفت این است که، این سیستم نباید به نحوی باشد که سبب تولید گرما در محیط سردخانه شود.

* وجود عایق بندی استاندارد یکی دیگر از ویژگی هایی است که، محیط نگهداری بستنی باید داشته باشد. یک عایق بندی اصولی سبب حفظ هوای سرد داخل محیط و مانع، ورود هوای گرم به داخل آن می شود.

مزایای استفاده از سردخانه بستنی

* یکی از مزایای استفاده از سردخانه بستنی حفظ دمای بستنی است. در واقع با استفاده از این محیط، طعم و بافت بستنی حفظ می شود. علاوه بر حفظ طعم و بافت، نگهداری بستنی در چنین محیط سردی، مانع رشد باکتری در بستنی می شود.

* از دیگر مزایای استفاده از سردخانه بستنی افزایش مدت زمان ذخیره سازی بستنی است. مدت زمان نگهداری از بستنی در این نوع سردخانه ها بیشتر از فریزرهای معمولی است.

کاربرد سردخانه

همانطور که از نام سردخانه بستنی مشخص است، از این محیط به منظور نگهداری بستنی استفاده می شود. در تولید انواع بستنی از خامه و چربی استفاده می شود. چربی هایی که در تولید بستنی به کار میروند، همانند بستنی باید در محیطی نگهداری شوند که طعم و کیفیت آنها حفظ شود. با توجه به این موضوع در سردخانه های مخصوص این محصول علاوه بر نگهداری بستنی، می توان مواد لازمی را که جهت تولید بستنی نیاز است، در آن نگهداری کرد.

انواع سردخانه بستنی

سردخانه هایی که برای نگهداری بستنی ها طراحی می شوند، همانطور که اشاره شد در دو نوع ثابت و سیار هستند.  از سردخانه ثابت در انبار کارخانه بستنی سازی استفاده می شود. سردخانه های ثابت دارای بروزترین تجهیزات هستند. از سردخانه سیار نیز جهت پخش بستنی از کارخانه به فروشگاه استفاده می شود. از مزایای این نوع سردخانه این است که امکان نصب آن روی انواع وسایل نقلیه مخصوص حمل بار، وجود دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :نیما شهادت

      واقعا عالی بود ممنون از اطلاعات خوب و کاملتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از شما بابت کامن ارزشمندتون