رابطه اضافه وزن ، پرخوری با بیماری دیسک کمر - افق اقتصادی

رابطه اضافه وزن ، پرخوری با بیماری دیسک کمر - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 164021 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ |
167 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

سلامت اقتصاد ایران: پرخوری و اضافه وزن از شایع‌ترین مشکلات جوامع امروزی هستند. بخصوص که زندگی مردم بیشتر از گذشته مکانیکی شده است. با اینکه این پیشرفت‌های تکنولوژی در زندگی جنبه‌های مثبت بسیاری دارد اما نباید از بخش تاریک ماجرا و تاثیرات منفی آن چشم پوشی کنیم. یکی از عوارض جدی سبک زندگی بی تحرک […]

رابطه اضافه وزن ، پرخوری با بیماری دیسک کمر

اقتصاد ایران: پرخوری و اضافه وزن از شایع‌ترین مشکلات جوامع امروزی هستند. بخصوص که زندگی مردم بیشتر از گذشته مکانیکی شده است. با اینکه این پیشرفت‌های تکنولوژی در زندگی جنبه‌های مثبت بسیاری دارد اما نباید از بخش تاریک ماجرا و تاثیرات منفی آن چشم پوشی کنیم. یکی از عوارض جدی سبک زندگی بی تحرک اضافه وزن است. اضافه وزن و چاقی که در نتیجه آن بخش‌های مهمی از آناتومی بدن درگیر می‌شوند. یعنی اصلی‌ترین بخش بدن، ستون فقرات و استخوان‌ها.

اخبار شرکت ها – ما امروز در اکو نیوز قصد داریم ببینیم که چاقی چه تاثیری در بیماری دیسک، ستون فقرات و استخوان‌ها دارد. همراه ما باشید.

بیماری چاقی چیست؟

چاقی تنها احساس نارضایتی شما از وزن‌تان نیست، بلکه چاقی یک بیماری رایج است که فاکتورهای متعددی منجر به شکل‌گیری آن می‌شوند. به طور کلی در صنعت سلامتی و پزشکی متخصصین با استفاده از شاخصی به نام BMI یا همان Body Mass Index که معادل فارسی آن شاخص توده بدن است میزان چاقی را اندازه‌گیری می‌کنند. زمانی که مقدار این شاخص بیشتر از ۳۰ باشد فرد دچار بیماری چاقی و اضافه وزن است.

به عبارت ساده بیماری چاقی به دلیل پرخوری بیش از اندازه و تحرک بسیار کم نمایان می‌شود. بدون شک اگر مقدار زیادی چربی و قند مصرف کنید و این مقادیر را با استفاده از ورزش و فعالیت‌های پر تحرک نسوزانید، تمامی آن‌ها به عنوان چربی مضاعف در بدن انبار می‌شوند – که در نتیجه آن چاقی رخ می‌دهد.

البته که پرخوری تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در چاقی هستند. از دیگر موارد می‌توانیم به رژیم غذایی ناسالم، کمبود فعالیت، فاکتورهای محیطی و ژنتیک اشاره کنیم.

بیماری چاقی چه انواعی دارد؟

همان طور که گفتیم بیش از اندازه بودن مقدار BMI بدن نشان می‌دهد که شما با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنید. از طرفی این بیماری مدل‌ها یا در واقع انواع مختلفی دارد. این مدل‌ها همان دسته‌بندی است که در جامعه پزشکی برای BMI در نظر گرفته شده است:

  • چاقی کلاس ۱: که در آن BMI بدن بین بازه ۳۰ تا بیش از ۳۵ قرار گرفته است
  • چاقی کلاس ۲: که در آن BMI بدن بین بازه ۳۵ تا بیش از ۴۰ قرار گرفته است
  • چاقی کلاس ۳: که آخرین نوع چاقی است و در آن BMI بیش از ۴۰ است.

علائم و نشانه‌های چاقی کدام‌اند؟

از علائم و نشانه‌های چاقی و اضافه وزن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تجمع چربی اضافه بخصوص در اطراف کمر
  • به سختی نفس کشیدن
  • عرق کردن بیش از حد نرمال
  • خر و پف کردن
  • مشکلات بی خوابی
  • ناتوانی در انجام کارهای ساده فیزیکی
  • خستگی شدید
  • درد، به ویژه در مفاصل و کمر
  • مسائل روانشناختی مانند افسردگی، انزوا و …

چاقی منجر به بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

چربی‌های اضافه‌ای که در اثر وزن زیاد و البته پرخوری در قسمت‌های مختلف بدن جمع آوری می‌شوند آسیب‌های زیادی را برای اندام‌ها و ارگان‌های مختلف بدن به همراه دارند. از فشار و استرس بر روی ستون فقرات و سیستم اسکلتی بدن گرفته تا مشکلات دیابتی، کلیوی، کبد چرب، مشکلات کیسه صفرا و بیماری‌های قلبی و عروقی. از بین تمامی بیماری‌هایی که چاقی علت آن است، تمرکز ما در این مقاله بر روی مشکلات ستون فقرات و دیسکی است.

همان طور که می‌دانید ستون فقرات و سیستم اسکلتی بدن چهارچوب مرکزی و پشتیبان بدن ما هستند. ستون فقرات بخش‌های مختلف سیستم اسکلتی را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین در نشستن، ایستادن، راه رفتن، چرخیدن و خم شدن کمک می‌کند.

چاقی چگونه منجر به بروز مشکلات ستون فقرات و دیسک می‌شود؟

هر کیلوگرمی که به وزن کلی بدن ما اضافه می‌شود فشار بیشتری به سیستم اسکلتی ما وارد می‌کند. از مفاصل گرفته تا استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف‌ها و ماهیچه‌ها.

گودی کمر

اضافه وزن و چاقی باعث و در نتیجه توده چربی که دور کمر و شکم جمع آوری می‌شود منجر می‌شود لگن فرد به سمت جلو کشیده شود و شخص گودی کمر را تجربه کرد. در نتیجه فشار زیادی به مهره‌های بخش پایینی ستون فقرات وارد می‌شود.

فتق دیسک

وزن بالا می‌تواند باعث از بین رفتن شکل طبیعی ستون فقرات شود و فشار زیادی را به دیسک‌های بین مهره‌ای وارد کند. این فشار بیش از اندازه می‌تواند فرد را به فتق دیسک مبتلا کند.

تصویری از شخصی با کمر درد

ساییدگی دیسک

وزن بیش از اندازه پایین تنه می‌تواند فشار بیش از اندازه‌ای به مهره‌های قسمت پایینی ستون فقرات وارد کند که بعد از گذشت مدتی می‌تواند آسیب جدی به دیسک‌های بین مهره‌ای همین قسمت وارد کند که این فشار باعث بروز ساییدگی دیسک و مهره‌ها می‌شود.

تنگی کانال نخاعی

یکی دیگر از مشکلاتی که چاقی و اضافه وزن به همراه دارد بروز بیماری به اسم تنگی کانال نخاعی است. تنگی کانال نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که فشار وارد شده به مهره‌ها بافت‌های طرفین را دچار التهاب کند. در نتیجه این التهاب استخوان اضافه و بافت‌های جدیدی در همین ناحیه شکل می‌گیرند. این بخش‌های اضافه فضا را برای سیستم نخاعی تنگ می‌کنند.

فیله‌ها و عضلات ضعیف

همان طور که گفتیم یکی از علت‌های چاقی کم تحرکی یا بی تحرکی فرد است. همین کم تحرکی باعث ضعیف شدن عضلات پشتی می‌شود. در نتیجه کوچک‌ترین حرکت اشتباه یا نادرست درد زیادی را برای فرد به همراه دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  • زمانی که دیگر نمی‌توانید درد را تحمل کنید
  • وقتی که برای انجام کارهای معمولی مانند ایستادن، نشستن، راه رفتن و بلند شدن هم درد زیادی تحمل می‌کنید
  • زمانی که بعد از گذشت مدتی نه تنها بهبود پیدا نمی‌کنید بلکه دردتان بیشتر می‌شود
  • وقتی که کنترل ادرار و مثانه خودتان را از دست می‌دهید
  • هنگامی که کمر درد با تب همراه است
  • زمانی که در پاها احساس ضعف می‌کنید و درد کمر از قسمت ستون فقرات و مهره‌ها به پشت پاها منتقل می‌شود

روش‌های تشخیص بیماری دیسک

برای تشخیص بیماری دیسک روش‌های متعدد و زیادی وجود دارد که در اکثر آن‌ها مشاوره و گفت و گوی با پزشک دقیق‌ترین اطلاعات را در دست متخصصین قرار می‌دهد. به این خاطر که در این گفت و گو از سبک زندگی، تاریخچه سلامت و بیماری و حتی تست‌های ورزشی نیز صحبت می‌شود. به هر حال موارد زیر از راه‌های تشخیص مشکلات هستند:

  1. ایکس ری
  2. ام آر آی
  3. سی تی اسکن
  4. اسکن ناحیه‌ای استخوان‌ها
  5. نوار عصبی یا همان EMGها

بهترین روش پیشگیری از چاقی که یکی از عوارض آن بیماری‌های ستون فقرات است کنترل وزن و انجام حرکات ورزشی مناسب با آناتومی و شرایط بدنی‌تان است. برای این‌کار بهتر است که با یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی در ارتباط باشید.

و اما درمان!

خیلی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که بیماری‌های دیسک و ستون فقرات درمان قطعی ندارد. در حالی که شما می‌توانید با دنبال کردن یک مسیر درمانی و مشورت با متخصص ارتوپد از درد خلاص شوید. به طور کلی روش‌های درمانی با توجه به کیس بیماری و میزان گسترش آن می‌توانند متفاوت باشند.

جراحی

در برخی از شرایط حاد جراحی تنها گزینه است.

تمرینات کششی و ورزشی

 بهترین روش برای پیشگیری و درمان حرکات کششی و ورزشی سبک است.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از روش‌های درمانی کاربردی و تاثیرگذار برای کاهش درد و حتی از بین بردن آن است.

آنتی بیوتیک‌ها

 آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند التهاب بافت و مفاصل را کاهش دهند.

فیزیوتراپی

 فیزیوتراپ و روش درمانی که برای شما در نظر می‌گیرد کمک می‌کند تا بر روی شکل صحیح انجام کارها تمرکز کنید.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی است که امروزه هم حتی برای از بین بردن دردهای مزمن کاربرد دارد.

مراقبت‌های کایروپراکتیک

در این نوع روش سعی می‌شود با جابجایی ستون فقرات به جای درستش شکل طبیعی سیستم اسکلتی حفظ شود.

داروهای شل کننده عضلانی

مانند استروئیدها که بدون نسخه هم قابل تهیه هستند.

تصویری از فردی با سبک زندگی سالم تر-در حال انجام ورزش و تحرک

تغییر سبک زندگی

شما می‌توانید با تغییر شیوه غذایی و کارهایی که می‌کنید به کلی با درد خداحافظی کنید. مصرف درست غذاها و داشتن دفع منظم راهکاری برای بسیاری از بیماری‌ها هستند. در این زمینه می‌توانید با یک دکتر متخصص گوارش و تغذیه در ارتباط باشید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شیوه‌هایی که چاقی بر روی بیماری دیسک تاثیر می‌گذارد را بررسی کنیم. بدون شک نباید از کنار کمر درد و مشکلات ستون فقرات به همین سادگی‌ها گذشت. اگر شما هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید همین حالا با یک متخصص ارتوپد تهران تماس بگیرید. اگر در مورد سوالاتی که می‌توانید در روز معاینه مطرح کنید اطلاعاتی ندارید به این موارد فکر کنید:

  1. چه چیزی موجب کمر درد من شده است؟
  2. آیا نام بخصوصی برای کمر درد من وجود دارد؟
  3. آیا ممکن است خود به خود درد من از بین برود؟
  4. بهترین روش درمانی برای من کدام است؟
  5. برای درمان چه کاری می‌توانم در خانه انجام دهم؟
  6. آیا می‌توانم کارهای روزمره‌ را انجام دهم؟
  7. چطور می‌توانم از برگشت درد جلوگیری کنم؟
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید