انتقال پول با صرافی

انتقال پول با صرافی
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 270334 |
تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱ | منبع: sarafyhafez.com
1242 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

خیلی از افراد هستند که به دلایل مختلفی نیاز دارند با خارج از کشور تبادلات مالی داشته باشند. خیلی از ما قصد مهاجرت کردن به کشورهای خارجی را داریم، فرزندان یا بستگان نزدیک ما خارج از کشور هستند یا با بازارهای خارجی مراوده مالی می‌کنیم. دلایل مختلفی وجود دارند که یک نفر نیاز داشته باشد برای اشخاص یا مؤسساتی در خارج از کشور پول بفرستد یا از آن‌ها پول دریافت کند.

انتقال پول با صرافی

در یک شرایط عادی، تبادلات مالی بین‌المللی اصولاً از طریق سرویس‌های بانکی صورت می‌گیرند اما در ایران اوضاع کمی فرق می‌کند. تحریم‌های جهانی علیه ایران باعث شده تا ما اجازه هیچ‌گونه مبادله رسمی با کشورهای خارجی را نداشته باشیم. به عبارت دیگر، بانک‌های ایرانی توسط کشورهای بزرگ جهانی تحریم شده‌اند و امکان تبادلات مالی با آن‌ها را ندارند.

در چنین وضعیتی انتقال پول به خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟ اگر قصد داشته باشیم برای فرزند خود پول بفرستیم، شهریه دانشگاه کانادا و دیگر کشور ها را بپردازیم، ملک اجاره کنیم، تجارت کنیم یا به هر نحوی از منابع خارجی پول دریافت کنیم، چه راهکارهایی پیش روی ما وجود دارند؟

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل در خصوص روند حواله دلار و ارز به خارج از کشور و انتقال پول با صرافی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

منظور از حواله پول چیست؟

زمانی که قصد دارید در داخل کشور مبلغی را جابجا کنید، این پول را بین حساب‌های بانکی منتقل می‌کنید اما حتی در داخل، مبالغ هنگفت را باید حواله کرد. حواله کردن به معنی محول کردن وظیفه انتقال مبلغی پول، به یک موسسه مالی و اقتصادی است.

زمانی که قصد دارید پولی را به خارج از کشور بفرستید، باید آن را در قالب یک حواله ارزی جابجا نمایید. به عبارت دیگر، یک موسسه مالی مانند بانک یا صرافی مبلغ مورد نظر شما را در مبدأ دریافت کرده و هم‌ارز دلاری (یا هر ارز دیگری) آن را به گیرنده در کشور مقصد تحویل می‌دهد.

چالش‌های انتقال وجه به خارج از کشور

بزرگ‌ترین چالشی که امروزه در این زمینه وجود دارد، بحث تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. این تحریم‌ها همه جانبه باعث شده تا تراکنش‌های مالی به یک دردسر بزرگ برای فعالان اقتصادی تبدیل شود و روند جابجایی پول را کمی پیچیده و البته کُند کند.

طبیعی است که دور زدن تحریم‌ها هم زحمت زیادتری دارد و هم‌زمان بیشتری می‌برد. این در حالی است که در یک شرایط عادی، با استفاده از خدمات حواله ارزی در بانک‌ها، به سادگی امکان جابجایی پول به/از خارج از کشور وجود می‌داشت.

امروزه ایرانی‌ها گرچه می‌توانند با استفاده از ترفندهایی به سیستم‌های مالی بین‌المللی دسترسی پیدا کنند و نسبت به انتقال پول به/از خارج کشور اقدام نمایند، اما مستقیم‌ترین راهکار، استفاده از خدمات صرافی‌هاست.

البته که با وجود تکنولوژی‌های مدرنی که به حوزه اقتصاد راه یافته‌اند، امکان انتقال پول با ارز دیجیتال هم به وجود آمده است اما همین خدمات هم تحت لوای صرافی‌ها ارائه می‌شوند.

چه کسانی به انتقال وجه بین‌المللی نیاز دارند؟

شاید از خودتان بپرسید که مگر چند نفر از ایران به خدمات انتقال پول بین‌المللی نیاز دارند که این موضوع به چنین چالش مهمی تبدیل شده؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید، غافلگیر خواهید شد اگر بگوییم، خیلی زیاد!

واقعیت این است که گروه‌های زیادی از افراد داخل ایران حضور دارند که به طرق مختلفی نیازمند داشتن یک ارتباط مالی مستقیم با خارج از کشور هستند. افراد زیر از جمله کسانی هستند که به خدمات انتقال وجه بین‌المللی نیاز دارند:

شرکت‌های فعال در حوزه واردات و صادرات

تاجران یا شرکت‌های دولتی و غیر دولتی که در زمینه واردات و صادرات فعالیت می‌کنند، اساساً و به طور ذاتی، به خدمات انتقال وجه بین‌المللی نیاز دارند. این گروه از افراد مبادلات تجاری با خارج از کشور داشته و نیاز دارند مبالغ خرید را از داخل ایران پرداخت نموده یا مبالغ فروش را در داخل کشور دریافت نمایند. بنابراین به خدمات صرافی‌ها یا سرویس‌های انتقال پول بین‌المللی نیاز دارند.

همچنین کمپانی‌هایی که همکاری‌های مشترکی با خارج از کشور دارند، مانند موسسه‌های دانش بنیان، برای پرداخت‌های بین‌المللی شرکت‌ها به این خدمات نیازمند هستند.

تاجران و سهامداران

برای داشتن تبادلات مالی با بازارهای خارجی، لازم نیست حتماً در حوزه واردات و صادرات فعالیت کنید، خیلی از اوقات این تجارت از راه دور انجام می‌شود. به عنوان مثال خیلی از افراد هستند که به صورت واسطه، در خرید و فروش کالا بین کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند اما نیاز دارند سود حاصله را در داخل کشور دریافت نمایند.

از طرف دیگر خیلی از مردم هم در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند (مانند بازار فارکس) و نیاز دارند سود حاصل از سرمایه خود را در داخل کشور نقد کنند. این گروه از افراد به مبادلات بین‌المللی به صورت روزانه احتیاج دارند.

دانشجویان مهاجر

دانشجویانی که از ایران مهاجرت کرده‌اند یا قصد مهاجرت به کانادا و دیگر کشور ها را دارند، از چند جنبه به انتقال وجه بین‌المللی نیاز دارند.

در وهله اول، افرادی که مایل به مهاجرت تحصیلی هستند، قبل از رفتن باید کل یا بخشی از شهریه دانشگاه را پرداخت کرده تا بتوانند نامه پذیرش نهایی را کسب کنند. در چنین شرایطی باید بتوانند به طریقی پرداخت شهریه دانشگاه کاناد را از ایران انجام دهند.

از طرف دیگر خیلی از دانشجویان در حین تحصیل کار می‌کنند و قصد دارند بخشی پول خود را برای والدین یا بستگان خود در ایران بفرستند. در این شرایط نیز به انتقال وجه بین‌المللی نیاز پیدا می‌کنند.

از طرف دیگر، شمار زیادی از دانشجویان در حین تحصیل همچنان به کمک‌های مالی والدین خود از ایران وابسته هستند و به همین خاطر باید بتوانند به طریقی این مبلغ را دریافت نمایند. از این رو پرداخت‌های شخصی و فردی نیز یکی دیگر از حوزه‌های نیاز به انتقال حواله بین‌المللی است.

مهاجرت سرمایه‌گذاری و کاری

خیلی از افراد هستند که از طریق سرمایه‌گذاری یا کار قصد مهاجرت دارند. در چنین شرایطی باید از قبل (وقتی هنوز داخل ایران هستند) یک ملک یا کسب و کار مورد نظر خود را خریداری کنند تا بتوانند نظر موافق مسئولین دفتر مهاجرت را کسب نمایند. در چنین شرایطی، فرد باید بتواند از داخل کشور به طریقی برای خارج کشور پول ارسال کند. بنابراین نیازمند خدمات انتقال وجه بین‌المللی صرافی‌ها هست.

فریلنسرها

خیلی از افراد هستند که به صورت مستقل و آزاد، از داخل کشور با سفارش دهنده‌های خارجی در ارتباط هستند. معمولاً هنرمندان حوزه انیمیشن، گرافیک، تدوین ویدئو، عکاسی و غیره از این دست فعالیت‌ها زیاد انجام می‌دهند و با کارفرمایان خارجی در ارتباط هستند.

این گروه از افراد دستمزد دلاری خود را معمولاً به صورت ارز دیجیتال یا از طریق صرافی‌ها دریافت کرده و از این طریق به خدمات انتقال وجه بین‌المللی وابسته هستند.

مراحل انتقال پول به خارج از کشور

برای این که به خارج از کشور پول بفرستید باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • در ابتدا باید مشخص کنید که قصد دارید از کدام روش برای انتقال پول بین‌المللی استفاده کنید. همانطور که می‌دانید، علاوه بر صرافی، گزینه‌های دیگری هم پیش روی شما وجود دارند که می‌توانید از سرویس‌های آنان نیز استفاده کنید. هرچند هیچ‌کدام به اندازه خدمات صرافی‌ها مناسب نیستند.

برای انتخاب سرویس ارسال پول، باید به مبلغ، کشور مقصد و اهمیت سرعت انتقال توجه ویژه داشته باشید.

  • اطلاعات مورد نیاز گیرنده را دریافت کنید و در اختیار صرافی قرار دهید. خیلی از اوقات اشخاص نیاز دارند که از ایران، مبلغی پول را به یک حساب بانکی مشخص بخوابانند. در چنین شرایطی علاوه بر اطلاعات هویتی و فردی، باید داده‌هایی نظیر شماره حساب، شماره مسیریابی و غیره را نیز در اختیار صرافی قرار دهید.
  • مبلغ مورد انتقال را مشخص کرده و سپس کارمزد انتقال را محاسبه و تسویه نمایید. توجه داشته باشید که در همه روش‌های انتقال (مانند صرافی) باید درصدی از کل پول را به عنوان کارمزد به موسسه مالی واسط پرداخت کنید. بهتر است این مبلغ را جداگانه با صرافی تسویه کنید تا به جای آن، بخشی از اصل پول را بر ندارد.

البته برخی از موسسه‌ها اصولاً درصد کارمزد را جداگانه دریافت نکرده و به صورت خودکار از کل مبلغ ارسالی کم می‌کنند که در این صورت باید با محاسبه دقیق، نرخ کارمزد را به کل مبلغ ارسالی اضافه کنید تا در هنگام تحویل به مقصد، دچار کسری نشوید.

  • در گام آخر پول را به حساب واریز کرده و منتظر می‌مانید تا پس از چند روز به دست گیرنده برسد یا در حساب بانکی او بنشیند. توجه داشته باشید که رسید تحویل پول یکی اسناد مالی مهمی است که باید آن را دریافت کنید. این موضوع به ویژه برای پرداخت‌های پیش از مهاجرت ضرورت دارد.

روش‌های انتقال وجه در مبادلات بین‌المللی

روش‌های انتقال وجه در مبادلات بین‌المللی

برای انتقال پول به خارج از کشور روش‌های مختلفی پیش روی شما وجود دارند که عبارتند از:

استفاده از سرویس پِی پال

پِی پال یا PayPal یکی از معروف‌ترین و بهترین درگاه‌های پرداخت واسط بین‌المللی است که می‌توانید در ایران هم از سرویس‌های آن با چند ترفند استفاده کنید. این درگاه پرداخت برای خیلی از افرادی که در زمینه انتقال پول بین‌المللی فعالیت می‌کنند آشناست و بیشتر توسط فریلنسرهایی استفاده می‌شود که قصد دارند دستمزد دلاری خود را از کارفرمایان خارجی دریافت کنند.

متأسفانه به واسطه تحریم‌ها، سرویس‌های پی پال مستقیماً به ایرانی‌‌ها عرضه نشده و با هویت ایرانی نمی‌توانید از این درگاه استفاده کنید. با این وجود شرکت‌هایی هستند که با ایجاد یک هویت فیک خارجی، به نام دیگری این کارت‌ها را برای شما اخذ می‌کنند و در عوض هزینه‌های را دریافت می‌نمایند.

بزرگ‌ترین مشکل پی پال این است که حتماً، همیشه باید با دور زدن سیستم فیلترینگ مورد استفاده قرار بگیرد (با آی‌پی ثابت) و چنانچه سیستم مرکزی متوجه فیک بودن هویت شما شود، حساب را مسدود می‌کند. به همین خاطر ریسک آن در ایران کمی بالا بوده و هرگز برای انتقال حواله‌های بزرگ مناسب نیست. ضمن اینکه به صورت سالانه باید آبونمان آن را به شرکت واسط پرداخت کنید تا سرویس شما را تمدید نماید.

استفاده از مستر کارت

مستر کارت یا Mastercard نیز یک درگاه پرداخت بین‌المللی دیگر، شبیه به پی پال است که البته تفاوت‌هایی با آن دارد. شما نمی‌توانید مستر کارت را به صورت مستقیم دریافت کنید، بلکه ابتدا باید در یکی از مؤسساتی که امکان پرداخت با مستر کارت را دارند ثبت نام کرده و پس از ارائه مدارک هویتی، این کارت را ظرف ۱۰ روز دریافت کنید.

مستر کارت مثل یک کارت بانکی بین‌المللی عمل می‌کند و پشتوانه آن شرکتی است که کارت را به شما ارائه داده. متأسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی، استفاده از سیستم مستر کارت در ایران نیز با محدودیت‌های زیادی روبروست و به‌جز با دور زدن تحریم‌ها ایجاد حساب‌های بانکی خارجی، امکان اخذ آن وجود ندارد.

اصولاً این کارت بیشتر مناسب خرید‌های کوچک یا پرداخت حق سابسکرایب سایت‌های مختلف است و چندان به درد انتقال حواله‌های پولی بزرگ نمی‌خورد.

استفاده از سیستم‌های انتقال پول بین‌المللی

شما می‌توانید از برخی سیستم‌های انتقال پول بین‌المللی مانند وسترن یونیون و سوئیفت هم برای ارسال حواله‌های ارزی استفاده کنید. این مؤسسات بین‌المللی سرعت انتقال بالایی داشته و نرخ کارمزد کمی هم دریافت می‌کنند اما متأسفانه به واسطه تحریم‌ها، امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد.

ارزهای دیجیتال

امروزه ارز‌های دیجیتال در حال تبدیل شدن به رایج‌ترین ارزها برای مبادلات بین‌المللی هستند. با قانونی شدن رمز ارزها، شما می‌توانید پول خود را ابتدا به کریپتو کارنسی تبدیل کرده و از طریق صرافی‌های آنلاین، به صورت بیت‌کوین یا تتر یا هر ارز دیگری به کیف پول دیجیتال طرف مقابل منتقل کنید. او نیز می‌تواند با تبدیل کردن این رمز ارزها به واحد مورد نظر خودش، آن را برداشت کند.

بزرگ‌ترین مشکل این روش، عدم امکان پرداخت با رمز ارزها در بسیاری از بانک‌های خارجی است. به عبارت دیگر، مثلاً اگر بخواهید شهریه دانشگاه را پیش پرداخت کنید، معمولاً با استفاده از رمز ارز قادر به انجام این کار نخواهید بود. استفاده از ارزهای دیجیتال اصولاً بیشتر مناسب انتقال پول برای اشخاص حقیقی است، نه حقوقی.

خیلی از صرافی‌های معتبر ایرانی/کانادایی امروزه خدمات تبدیل و انتقال ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند و بستر امنی برای این کار فراهم آورده‌اند.

خدمات صرافی‌ها

در شرایط تحریم امروز، صرافی‌ها عملاً جایگزین بانک‌ها شده‌اند. در گذشته واحدهای صرافی بیشتر در زمینه تبدیل واحدهای ارزی فعالیت می‌کردند اما امروزه فعالیت بسیار گسترده‌ای نیز در حوزه انتقال حواله‌های ارزی دارند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های صرافی‌ها این است که حتی با وجود تحریم، کاملاً به صورت قانونی فعالیت می‌کنند. یک واحد صرافی، هم مجوز رسمی از کشور مقصد دارد و هم از کشور مبدأ. بنابراین به عنوان یک موسسه مالی و اعتباری مستقل، می‌تواند یک پل ارتباطی مالی مستقیم بین دو کشور ایجاد نماید.

صرافی‌ها خدمات ایمنی به شما ارائه می‌دهند، تبادلات آن‌ها شفاف است و یک راهکار رسمی و قانونی به شمار می‌روند.

اگر می‌خواهید به هر منظوری به خارج از کشور پول ارسال کنید، صرافی‌ها بهترین گزینه پیش روی شما هستند. کافی است معادل ریالی مبلغ مورد نظر را در حساب بانکی صرافی در ایران بخوابانید تا معادل دلاری (یا هر ارز دیگری) آن در کشور مقصد برداشت شود.

چالش‌ها و سختی‌های انتقال پول به خارج از کشور

انتقال پول بین‌المللی به صورت ذاتی دچار چالش‌ها و مصائب خاصی هست و وجود تحریم‌ها نیز در این بین کار را دشوارتر کرده است. امروزه  شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای انتقال پول بین‌المللی استفاده کنید اما همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از مشکلات تحریم، محدود کردن گزینه‌‌ها به صرافی‌هاست.

این در حالی است که خیلی از صرافی‌ها خدمات مناسبی ارائه نمی‌کنند، سرویس‌های محدودی دارند یا نرخ کارمزد بسیار بالایی را مشتری دریافت می‌نمایند. در چنین شرایطی انتخاب یک صرافی مطمئن که با شفافیت تمام، بهترین خدمات را با مناسب‌ترین تعرفه‌ها ارائه بدهد اهمیت زیادی خواهد داشت.

به صورت کلی، اصلی‌ترین چالش‌هایی که در زمینه انتقال وجه بین‌المللی وجود دارند، عبارتند از:

بالا بودن هزینه‌ها

توجه داشته باشید که انتقال پول به خارج از کشور می‌تواند به نسبت، هزینه زیادی داشته باشد. حتی بانک‌های داخلی هم برای جابجایی‌های بین‌بانکی در خود کشور، از شما مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. حال تصور کنید که این فرآیند به خاطر برون‌مرزی بودن، پیچیدگی‌های فراوانی داشته و پارامترهای زیادی در آن دخیل هستند.

مسئله مالیات دریافتی دولت‌های خارجی بر درآمد صرافی‌ها و واحدهای ملی، کارمزد بانک‌ها و صرافی‌های واسط، نرخ تبدیل ارز و غیره همگی باعث شده تا هزینه‌های زیادی در این بین وجود داشته باشد. از آنجایی که این هزینه‌ها به صورت یورو یا دلار توسط فرستنده پرداخت می‌شوند و با توجه به قیمت امروزی این واحدهای ارزی، هزینه‌های انتقال پول بین‌المللی می‌تواند بالا باشد.

از آنجایی که اکثر این هزینه‌ها به صورت درصدی محاسبه می‌شوند، هر چقدر مبالغ مورد انتقال شما بالاتر باشند، طبیعتاً هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند.

پایین آمدن سرعت مبادلات

انتقال پول به خارج کشور به نسبت روندی که در داخل کشور طی می‌شود، بسیار کُند است. گرچه برخی از بهترین صرافی‌ها مانند صرافی حافظ، حداکثر طرف ۱ تا ۲ روز کاری این کار را انجام می‌دهند اما به هر صورت این روند بسیار کُند انجام می‌شود.

اگر بخواهید و بتوانید از خدمات بانک‌ها برای انتقال پول استفاده کنید، باید بدانید که این روش می‌تواند حتی بیشتر و در بهترین حالت، تا ۷ روز کاری طول بکشد.

یکی از دلایلی که باعث پایین آمدن سرعت انتقال پول با صرافی می‌شود، نبودن یک شعبه مستقیم در کشور مقصد است. به عنوان مثال چنانچه شما بخواهید به یک کشور کوچک در شرق آسیا پول ارسال کنید، صرافی ابتدا باید یک صرافی یا بانک واسط پیدا کند که با آن منطقه ارتباط دارد. سپس حواله را به واسطه بسپارد تا او کار انتقال آن را انجام دهد.

همین فرآیند چند مرحله‌ای باعث پایین آمدن سرعت جابجایی پول می‌شود. البته چنانچه صرافی مورد نظر شما در کشور مقصد یک شعبه مستقیم داشته باشد، کار ارسال پول خیلی سریع‌تر انجام شده و حداکثر بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. ما صرافی حافظ را بعنوان بهترین صرافی در ونکور کانادا معرفی میکنیم.

پایین آمدن سرعت مبادلات

عدم تضمین امنیت

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های انتقال پول به خارج از کشور، مسئله امنی است. واقعیت این است که حتی در شرایط غیر تحریم، این کار ریسک‌های خاص خودش را دارد. سیستم‌های انتقال پول بین‌المللی همیشه هدف سارقین و هکرها هستند و امنیت آن‌ها همواره مورد تهدید است.

از آنجایی که کار انتقال پول از طریق چند واسطه انجام می‌شود، ریسک امنیت هم بالاتر می‌رود. به عنوان مثال خود سیستم صرافی در مبدأ مورد تهدید سارقان اینترنتی قرار دارد، این در حالی است که شما باید نگران امنیت سیستم‌های بانکی مقصد هم باشید. این تعددهای انتقال، گاهی اوقات باعث افزایش خطر سرقت شده و امنیت سایبری را پایین می‌آورد.

البته بانک‌ها و صرافی‌ها راهکارهای مقابله مؤثری پیشه کرده‌اند و تا حد زیادی اهمیت حواله شما را تضمین می‌کنند. البته تا زمانی که یک صرافی خوب و معتبر، مانند حافظ را برای این کار انتخاب کرده باشید. شما همچنین می‌توانید با بیمه کردن حواله، با خیالی کاملاً آسوده آن را به صورت بین‌المللی جابجا نمایید.

عدم شفافیت مالی

خیلی از مؤسسات مالی و صرافی‌های نامعتبر در انجام تبادلات مالی با مشتریان خود شفافیت ندارند. یکی از موارد عدم شفافیت، به عدم زمان دقیق واریز وجه در مقصد مربوط است. بعضی از سیستم‌های انتقال پول بین‌المللی و برخی از صرافی‌های ضعیف، از اعلام اینکه پول شما دقیقاً چه زمان که دست گیرنده می‌رسد یا در حساب مقصد نشسته است امتناع می‌کنند و امکان ردیابی حواله را در اختیار شما قرار نمی‌دهند!

این در حالی است که یک واحد معتبر مانند صرافی حافظ، امکان پیگیری لحظه به لحظه وضعیت حواله ارزی را فراهم کرده و همواره پاسخگوی سؤالات شماست. طبیعی‌ست، مشتریانی که پول زیادی را حواله کرده‌اند کمی استرس داشته باشند و بخواهند بدانند که وضعیت حواله آن‌ها چیست. خیلی از افراد هم ددلاین‌های محدودی داشته و نیاز دارند پول را در مدت مشخصی ارسال کنند.

یکی دیگر از موارد عدم شفافیت، بحث کارمزدهای پنهان است. بعضی از صرافی‌های غیر معتبر، در ظاهر نرخ کارمزد بسیار پایین و به‌صرفه‌ای دارند اما در بخش نرخ تبدیل ارز یا قسمت‌های دیگر، کارمزدهای پنهان از شما دریافت می‌کنند. در نهایت شما می‌بینید با وجود پرداخت کارمزد کمتر، هزینه بیشتری برای انتقال پرداخت کرده‌اید!

کارمزدهای پنهان یکی از بارزترین مثال‌های عدم شفافیت و کلاهبرداری نرم هستند. بنابراین بهتر است سراغ صرافی بروید که با شفافیت کامل تمامی هزینه‌ها و نرخ‌های تبدیل و کارمزد را با شما در میان می‌گذارد و هیچ هزینه پنهانی را به شما تحمیل نمی‌کند.

نحوه انتقال پول توسط صرافی

نحوه انتقال پول توسط صرافی به صورت زیر است:

  1. ابتدا باید یک صرافی خوب، معتبر و دارای مجوزهای قانونی را انتخاب کنید. بهتر است سراغ گزینه‌ای بروید که مورد تأیید اطرافیان شما قرار دارد و از سابقه‌‌ای خوب و طولانی برخوردار است.
  2. در گام دوم باید مبلغ مورد انتقال و شهر و کشور مقصد را مشخص کنید. همچنین باید برای صرافی روشن کنید که قصد دارید مبلغ را چگونه برای شما منتقل کند (تحویل نقدی به شخص، واریز به یک حساب بانکی یا غیره).
  3. حال تمامی مدارک مربوط به خود و گیرنده (که صرافی به شما اعلام می‌کند) را تحویل می‌دهید و پس از تأیید، آماده مرحله بعدی می‌شوید.
  4. در گام بعد، باید کارمزدها، تعرفه‌ها و به صورت کلی هزینه انتقال پول را محاسبه کنید و آماده پرداخت آن‌ها باشید. توجه داشته باشید که چنانچه صرافی هزینه‌ها را به صورت درصدی، از مبلغ کل شما کسر می‌کند، این هزینه‌های محاسبه شده را به کل مبلغ خود اضافه کنید تا در مقصد دچار کسری نشوید.
  5. حال که مشخص شد مبلغ دقیق چقدر است، باید آن را به حساب صرافی در داخل ایران واریز کنید.
  6. صرافی در مرحله بعدی مبلغ حواله شما را به دلار (یا هر ارز دیگری) تبدیل کرده و آن را به گیرنده می‌رساند.

نکته: توجه داشته باشید که می‌توانید کار تبدیل ارز خودتان به صورت جداگانه انجام دهید و به جای ریال، مستقیماً ارز خارجی را به صرافی تحویل دهید. با این کار، صرافی دیگر هزینه تبدیل ارز را از شما نخواهد گرفت.

  • بعد از تحویل پول به گیرنده (به هر روشی)، صرافی موظف است رسید پرداخت را به شما تحویل دهد.

نکته ۱: حتماً شماره تراکنش یا رسید واریز پول در صرافی را بگیرید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان پیگیری داشته باشید.

نکته ۲: توجه داشته باشید که نرخ تبدیل و انتقال در صرافی‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، بنابراین قبل از نهایی کردن قرارداد حواله، حتماً از چند صرافی قیمت بگیرید و مطمئن شوید.

نکته ۳: بهتر است قوانین و محدودیت‌های مالی کشور خود و مقصد را بشناسید و در چارچوب آن‌ها حرکت کنید. در غیر این صورت ممکن است اتهام پولشویی به شما وارد شده و تا اطمینان کامل، پول بلوکه شود.

مدارک مورد نیاز برای انتقال پول با صرافی

برای انتقال پول با صرافی معمولاً به مدارک مشخصی نیاز دارید که با توجه به قوانین کشور مبدأ و مقصد متفاوت خواهند بود. به صورت عمومی برای انتقال پول با صرافی به ارائه مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه)
  • کارت پاسپورت (برای برخی از انتقال‌های بین‌المللی)
  • ارائه کارت شناسایی اضافی مانند گواهینامه (در صورت لزوم)

چنانچه حواله دریافتی/ارسالی شما به عنوان درآمد یا دستمزد باشد، باید مدارک زیر را نیز ارائه کنید:

  • فیش حقوقی
  • کپی از قرارداد همکاری
  • اسناد بانکی اعم از صو‌رتحساب بانکی، اسناد مربوط به ملک یا سهام و غیره

علاوه بر این، باید مشخصات کامل گیرنده پول در مقصد را نیز مشخص کنید. مدارکی که برای این کار به آن‌ها نیاز دارید عبارتند از:

  • مشخصات کامل گیرنده به همراه کپی کارت شناسایی
  • آدرس گیرنده
  • شماره حساب بانکی، نام بانک، کد شعبه و غیره

برای تأیید آدرس (در صورت لزوم) باید مدارکی اعم از یک قبض عمومی (آب، برق، گاز) ارائه کنید. همچنین اگر قصد انتقال حواله‌های بانکی بزرگ و ویژه‌ای دارید که به مجوز بانک مرکزی نیازمند هستند (معمولاً برای واردات و صادرات توسط شرکت‌های دولتی)، باید مدارک قانونی مورد درخواست را آماده و ارائه کنید.

مزایای انتقال پول با صرافی

انتقال پول با صرافی چند مزیت بزرگ دارد که عبارتند از:

بهینه بودن نرخ ارز

توجه داشته باشید که نرخ حواله ارزی با نرخ رسمی ارز متفاوت بوده و کمی از آن بالاتر است. دلیلش‌ هم به خاطر هزینه‌های اضافی صرافی برای تبدیل و انتقال آن است. نرخ حواله ارزی در صرافی‌ها بسیار بهتر و به‌صرفه‌تر از بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی محاسبه می‌شود.

همچنین امکان مذاکره با صرافی برای پایین‌تر آوردن این نرخ در معاملات بزرگ هم وجود دارد. اصولاً بازار رقابتی این حوزه باعث شده تا صرافی‌ها برای مشتریان بزرگ، نرخ‌ ارزهای رقابتی ارائه کنند.

سرعت انتقال بالا

صرافی‌های معتبر امروزی مانند صرافی حافظ، سرعت انتقال پول بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و خدمات آن‌ها از بانک‌ها و حتی برخی از سیستم‌های مالی سریع‌تر شده است. علاوه بر این، برخی از صرافی‌ها خدمات ویژه‌ای برای انتقال فوری و زیر ۲۴ ساعت حواله‌های ارزی دارند که البته با نرخ کارمزد بالاتر به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

کارمزدهای پایین

به دلیل رقابت شدیدی که بین صرافی‌های بین‌المللی وجود دارد، معمولاً نرخ کارمزد آن‌ها بسیار پایین و به‌صرفه است. همچنین به عنوان نهادهای قانونی، برای جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان، معاملات خود را به صورت کاملاً شفاف انجام داده و از دریافت هزینه‌های پنهان خودداری می‌کنند.

دسترسی آسان

امروزه شبکه صرافی‌ها بسیار گسترده شده و امکان دسترسی آسان به شعبات مختلف آن‌ها در جای جای هر شهری فراهم شده است. همچنین ساعات پاسخگویی صرافی‌ها بیشتر بوده و برخی از آن‌ها حتی خدمات ۲۴ ساعته نیز دارند.

علاوه بر این، صرافی‌های معتبری مانند حافظ خدمات آنلاین بسیار مناسبی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند تا مشتریان بدون نیاز به مراجعه حضوری، بتوانند از راه دور کار‌ انتقال حواله خود را انجام دهند.

انعطاف بالا در ارائه خدمات

صرافی‌های معتبر می‌توانند به شیوه‌های مختلفی پول شما را به خارج از کشور منتقل کنند. شما می‌توانید با استفاده از خدمات صرافی، پول را به صورت مستقیم و نقداً به دست گیرنده برسانید، هم در حساب‌های بانکی خارجی واریز کنید و هم در قالب ارز دیجیتال جابجا نمایید.

علاوه بر این، امکان انتقال پول با هر نوع ارز بین‌المللی در صرافی‌ها وجود دارد. کافی‌ست معادل آن ارز را به حساب صرافی واریز کنید تا او خود کار تبدیل و انتقال پول به هر ارزی که شما می‌خواهید را انجام دهد.

حفظ حریم خصوصی

یک صرافی معتبر امنیت تمامی اطلاعات شخصی و مالی شما را تضمین کرده و با دقت فراوان از آنان نگهداری می‌کند.

بهترین بستر برای انتقال‌های مالی بزرگ

اگر قصد دارید مبالغ بزرگی را برای سرمایه‌گذاری، پرداخت شهریه یکساله یا تجارت و غیره منتقل کنید، صرافی‌ها ایده‌آل‌ترین و بهترین گزینه پیش روی شما هستند که حتی از بانک‌ها هم بهتر عمل می‌کنند.

برای انتقال مبالغ بزرگ، صرافی‌ها امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته و تخفیف‌ها و تسهیلات جالبی ارائه می‌دهند.

پوشش جغرافیایی گسترده

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های صرافی‌ها این است که تقریباً به هر نقطه‌ای از جهان که شما بخواهید دسترسی دارند. البته این به معنای آن نیست که هر صرافی باید در تمامی شهرهای جهان شعبه داشته باشد، بلکه می‌تواند با اتصال به شبکه گسترده مؤسسات مالی، خدمات بانک‌ها یا دیگر واحدهای واسط، به دور افتاده‌ترین نقاط جهان نیز دسترسی داشته و کار حواله ارز به آنجا را انجام دهند.

راحتی در استفاده

فرآیند انتقال پول از طریق صرافی‌ها معمولاً ساده و بدون پیچیدگی است. برخی از صرافی‌ها با راه‌اندازی خدمات آنلاین، این روند ساده‌تر هم کرده‌اند. برای استفاده از خدمات صرافی حافظ نیازی به دور زدن تحریم‌ها، پرداخت هزینه‌های اضافه و ریسک کردن روی امنیت پول خود ندارید، کافی است به صرافی یا سایت آن مراجعه نمایید.

مزایای انتقال پول با صرافی

معایب انتقال پول با صرافی

البته که انتقال پول به کانادا از طریق صرافی معایب خاص خودش را هم دارد که عبارتند از:

  • سیستم امنیتی صرافی‌ها به قدرتمندی بانک‌ها نیست و به همین خاطر معمولاً بیشتر هدف سارقان سایبری قرار می‌گیرند.
  • از آنجایی گه صرافی‌ها واحدهای خصوصی هستند، نظارت‌های دقیق دولتی روی آن‌ها وجود ندارد.
  • قوانین و مقررات هر کشوری برای عملکرد صرافی‌ها متفاوت است.
  • اکثر صرافی‌ها یک مبلغ کف برای کارمزد خود تعیین می‌کنند که باعث می‌شود برای انتقال‌های کوچک، گزینه به‌صرفه‌ای نباشند.
  • نوسان قیمت ارز در فاصله تحویل، روی مبلغ نهایی حواله اثرگذار است. به عبارت دیگر، صرافی پول را با قیمت روز تحویل می‌دهد نه با قیمت زمانی که آن را تحویل گرفته. مثلاً اگر در هنگام واریز پول قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان بوده باشد و در فاصله تحویل به ۱۲۰۰ تومان رسیده باشد، صرافی آن را با نرخ دوم به گیرنده تحویل می‌دهد، بنابراین مبلغ کل دچار کسری می‌شود.
  • بعضی از صرافی‌ها ممکن است به دلیل شرایطی همچون تعطیلی بانک‌ها دیرتر از زمان موعود مبلغ مورد نظر را منتقل کنند.
  • تمام صرافی‌ها، همه خدمات حواله ارزی را ارائه نمی‌کنند و گسترده سرویس‌‌های آنان متغیر است.
  • نرخ کارمزد هر صرافی با دیگری تفاوت می‌کند.

بهترین صرافی کانادا

صرافی‌های ایرانی زیادی هستند که در کانادا مشغول به فعالیت هستند. در میان آن‌ها صرافی حافظ یکی از برترین‌هاست. این صرافی ایرانی/کانادایی معتبر، سال‌ها در زمینه تبدیل و انتقال ارز فعالیت کرده و عملکرد درخشانی را در این زمینه رقم زده است.

ارائه نرخ‌های تبدیل و انتقال بسیار مناسب و به‌صرفه، سرعت بالای انتقال حواله پولی، طرف حساب بودن با بسیاری از بانک‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های برتر کانادا و غیره از جمله مزیت‌های صرافی حافظ به شمار می‌روند.

این صرافی با تضمین امنیت کامل، کار انتقال حواله‌های بانکی از ایران به کانادا و برعکس را انجام می‌دهد. شما همچنین می‌توانید برای تبادلات ارزهای دیجیتال و حواله پول به صورت رمز ارز نیز روی صرافی آنلاین حافظ حساب بازی کنید.

صرافی حافظ در ونکوور، یکی از بهترین مؤسسات مالی برای انتقال پول به کاناداست. این صرافی هم به صورت نقدی و هم به صورت حواله‌های بانکی، کار انتقال پول به خارج از کشور را انجام می‌دهد و در زمره بهترین‌هاست.

زمان انتقال پول با صرافی

پایین بودن مدت زمان جابجایی، یکی از مزیت‌های اصلی انتقال پول با صرافی است. واحدهای صرافی معتبر معمولاً بین ۱ تا ۲ روز کاری، انتقال حواله ارزی به کشور مقصد را انجام می‌دهند. البته در این میان وجود احتمالاتی همچون تعطیلی بانک‌ها و حوادث غیرمترقبه، باعث شده تا خیلی از این واحد‌ها روی تسویه ۷۲ ساعته مانور دهند.

به صورت کلی، با توجه به اثرگذاری مستقیم نوسانات قیمت ارز روی مبلغ نهایی حواله، بهتر است سراغ صرافی بروید که در سریع‌ترین زمان ممکن، کار انتقال پول را برای شما انجام می‌دهد. صرافی حافظ تضمین می‌کند که ظرف حداکثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت کار تسویه حواله را به اتمام برساند.

کارمزد انتقال پول با صرافی

در یک صرافی معتبر که به صورت شفاف با شما تعامل می‌کند، کارمزد در واقع مجموعه نرخ تبدیل و هزینه انتقال است. به همین خاطر تنها یک نوبت از شما هزینه می‌گیرد، نه این که با هزینه‌های پنهان، شما را سردرگم کند.

صرافی‌های معتبر بسته به شرایط و مبلغ پول، بین ۲ تا ۵ درصد از کل مبلغ، کارمزد در نظر می‌گیرند. البته خیلی از آن‌ها یک کف مشخص برای این مبلغ در نظر گرفته‌اند که کمتر از آن را قبول نمی‌کنند.

به عنوان مثال ممکن است یک صرفی حداقل  ۳۰ دلار بابت هر تراکنش زیر ۵۰۰ دلار از شما کارمزد بگیرد. حال تفاوتی نمی‌کند که قصد انتقال ۴ دلار را داشته باشید یا ۵۰۰ دلار، او ۳۰ دلار خودش را از شما خواهد گرفت.

صرافی‌ها معمولاً نرخ کارمزد را محاسبه کرده و به صورت جداگانه از شما دریافت می‌کنند. البته می‌توانند این هزینه را از مبلغ کل حواله شما کسر کنند. اصولاً بهتر است کارمزد را مستقل از مبلغ کل پرداخت کنید تا ایرادی در محاسبات شما پیش نیاید و دچار کسری در هنگام تسویه نشوید.

نکته: توجه داشته باشید که اگر به جای ریال، مستقیماً دلار (یا هر ارز دیگری) را به صرافی تحویل دهید، دیگر مجبور به پرداخت نرخ تبدیل نخواهید بود و کارمزد شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین با این کار از نوسانات قیمت ارزهای خارجی مصون می‌مانید و تغییر قیمت دلار در بازار، تأثیری روی مبلغ پرداختی در مقصد نخواهد گذاشت.

سخن آخر

خیلی از افراد هستند که به دلایل مختلفی، نیاز دارند با خارج از کشور تعاملات مالی داشته باشند. گرچه برای این کار روش‌های مختلفی هست اما انتقال پول با صرافی بهترین و ایمن‌ترین روشی است که برای حواله ارزی به خارج از کشور وجود دارد. صرافی‌ها واحدهای مالی معتبری هستند که به صورت کاملاً قانونی، با مجوزهای رسمی فعالیت می‌کنند.

البته شما باید قبل از انتخاب صرافی، مجوزهای قانونی، سابقه و اعتبار آن را در نظر بگیرید. صرافی حافظ از جمله بهترین صرافی‌هایی است که می‌تواند به ایمن‌ترین،سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین شکل ممکن کار انتقال حواله‌های پولی شما به کانادا و کشورهای دیگر را انجام دهد.

در این مقاله تلاش کردیم تا توضیحات مفصلی در خصوص انتقال پول با صرافی ارائه دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :احسان

      با کمک این صرافی ها انتقال پول به خارج از کشور واقعا آسون شده.

      1. نویسنده :کارشناس روابط عمومی اقتصادی

        سلام
        بله با این روش هم زمان انتقال پول و هم کارمزد انتقال کاهش پیدا کرده.