کاهش نرخ بهره بانکی هم به داد بازار آهن نرسید| پیش بینی هلدینگ ING از ادامه روند ریزشی بازار - افق اقتصادی

کاهش نرخ بهره بانکی هم به داد بازار آهن نرسید| پیش بینی هلدینگ ING از ادامه روند ریزشی بازار - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 298485 |
تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲ |
2 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

در حالیکه با آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، اکثر بازارهای مالی با رشد مواجه شدند، روند قیمت آهن همچنان ریزشی بوده و احتمال می رود وضعیت فعلی بازار همچنان ادامه داشته باشد.

کاهش نرخ بهره بانکی هم به داد بازار آهن نرسید| پیش بینی هلدینگ ING از ادامه روند ریزشی بازار

بازار؛ گروه بین الملل: با آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا اکثر بازارهای مالی روند رو به رشد خود را از پنجشنبه هفته گذشته آغاز کرده اند. اگرچه میزان افزایش قیمت ها هنوز آنچنان چشمگیر نبوده، اما به هر حال اقدام فدرال رزرور در کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی در آمریکا را باید به فال نیک گرفت. اما علیرغم رشد برخی بازارهای مالی همچون کریپتو، طلا، نقره و … به نظر می رسد بازار فلزات اساسی از رشد چندانی برخوردار نشده و به نوعی، سرمایه گذاران خود را تا اینجای کار، ناامید کرده اند.
با اینحال، برخی فلزات همچون قلع که سال ۲۰۲۴ را با موفقیت چشمگیری آغاز کرده اند، بیشترین میزان سود را از کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا برده و برخی دیگر همچون مس که سه ماهه گذشته را با ناکامی مواجه شده، اندکی تغییر قیمت مثبت را تجربه کرده اند. اما در این میان، بازار آهن بدترین میزان بازدهی را در میان تمامی فلزات اساسی داشته و حتی کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا نیز نتوانسته ناجی بازار این فلز اساسی و استراتژیک شود.
ریزش ادامه دار بازار آهن
قیمت هر تن سنگ آهن طی روزهای گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۲۲ به این سو، به زیر ۹۰ دلار رسیده و با این حساب، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، بیش از ۳۳ درصد ریزش قیمت را تجربه کرده است. هلدینگ بانکی ING در گزارش ماهانه خود از بازار فلزات اساسی پیش بینی کرده است که قیمت سنگ آهن به احتمال زیاد طی سه ماهه پایانی سال جاری میلادی نیز روند ریزشی خود را ادامه خواهد داد.

شاخص PMI برای نخستین بار از سال ۲۰۲۳ به این سو، برای سومین ماه متوالی زیر عدد ۵۰ قرار داشته که نشانگر وضعیت اقتصادی نامطلوب چین است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، علیرغم پیشرفت قیمت چشمگیر قلع در بازارهای جهانی، آهن بدترین عملکرد ممکن را طی ماه های گذشته از سال ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته است.

از سوی دیگر، بازار مسکن دو اقتصاد برتر جهان یعنی آمریکا و چین نیز اوضاع نامطلوبی را طی ماه های گذشته از سال ۲۰۲۴ تجربه کرده اند. جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در جریان سخنرانی خود در کمیته بازار آزاد فدرال در خصوص بازار مسکن این کشور گفت که حتی با کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، وضعیت بازار بازار مسکن در این کشور همچنان با مشکل و رکود مواجه است. در چین نیز وضعیت به همین صورت بوده و می توانم گفت که از دوران شیوع کرونا به این سو، هنوز بازار مسکن وضعیت مساعدی ندارد. از انجاکه بازار مسکن، یکی از بزرگترین محرک های سنتی بازار آهن محسوب می شود، این فاکتور را نیز باید یکی از دلایل مهم ناکامی آهن در جذب سرمایه گذار و افزایش قیمت دانست.
اقتصاد نابسامان چین و سیاست های مخرب این کشور در بازار آهن
وضعیت فعلی بازار تا حد زیادی ناشی از رکود اقتصادی فراگیر در اقتصاد چین است. بر اساس آخرین داده های آماری رسمی دولت چین، شاخص PMI به عنوان مهمترین شاخص تولید این کشور از عدد ۴۹.۴ در ماه جولای به ۴۹.۱ در ماه جاری کاهش یافته است. همچینن، شاخص PMI برای نخستین بار از سال ۲۰۲۳ به این سو، برای سومین ماه متوالی زیر عدد ۵۰ قرار داشته که نشانگر وضعیت اقتصادی نامطلوب چین است. اما اوضاع این شاخص برای بازار فولاد و آهن از این هم وخیم تر بوده و پس از رسیدن به عدد ۴۲.۵ در ماه جولای، برای ماه آگوست به ۴۰.۴ رسیده است.

از سوی دیگر، همرمان با کاهش تقاضا برای تولیدات بخش فولاد در چین از سوی کارخانه های تولیدی این کشور، پکن طی سه ماه گذشته، به طور سازمان یافته و البته فزاینده، صادرات فولاد ارزان قیمت تولیدی خود به بازارهای جهاین را در دستور کار قرار داده است. به اعتقاد کارشناسان بازار فولاد، تا زمانی که چین به عرضه فولاد ارزان قیمت خود در بازارهای جهانی ادامه دهد، وضعیت بازار آهن بهبود نخواهد یافت.
بر اساس آمارهای تجاری ارائه شده از وب سایت چینی معتبر «مای استیل»، میزان عرضه فولاد این کشور به بازارهای جهانی، سقف ۸ ساله خود را شکسته است. انتظار می رود میزان صادرات بزرگترین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۴ از ۱۰۰ میلیون تن عبور نوده که این رقم، بالاترین میزان صادرات فولاد چین از سال ۲۰۱۶ به این سو محسوب می شود. به گفته «ویویان یانگ» سردبیر وب سایت مای استیل، حتی امکان عبور حجم صادرات فولادی چین از ۱۰۱ میلیون تن تا پایان سال نیز وجود داشته که این رقم به معنای شکسته شدن سومین رکورد تاریخی چینی ها در صادرات فولاد است.

آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین، نشانگر کاهش قیمت فولاد صادراتی این کشور به کمترین میزان خود طی هشت سال گذشته است.

در حقیقت، در واکنش به وضعیت اقتصادی ایجاد شده در چین، دو راه بر سر راه پکن وجود دارد: تعطیلی خطوط تولید اضافی فولاد در سراسر کشور و فرو رفتن به بحران بیکاری و رکود اقتصادی بیشتر؛ و یا عرضه مازاد محصول به بازارهای جهانی. ظاهرا چینی ها برای نجات از بحران ناشی از رکود اقتصادی و دست به گریبان شدن با بحران بیکاری ناشی از آن، تصمیم گرفته اند مسیر دوم را انتخاب کنند؛ موضوعی که اگرچه چین را از به حاشیه رفتن رشد اقتصادی تا حدی نجات می دهد، اما نهایتا منجر به بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی آن هم در شرایطی خواهد شد که بازارهای غربی و دیگر کشورهای صنعتی آسیایی نیز بهتر از چین نیست.
در همین راستا، آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین، نشانگر کاهش قیمت فولاد صادراتی این کشور به کمترین میزان خود طی هشت سال گذشته است. همین امر منجر شده تا به عنوان مثال، قیمت ورق فولاد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه نماید. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، میزان صادرات فولاد چین به اروپا نیز طی یک سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید