قطار توسعه تجارت آبادان وارد ایستگاه اتاق بازرگانی شد| حمایت مجلس از فعالان اقتصادی - افق اقتصادی

قطار توسعه تجارت آبادان وارد ایستگاه اتاق بازرگانی شد| حمایت مجلس از فعالان اقتصادی - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 298480 |
تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

آبادان- قطار توسعه تجارت شهر آبادان وارد ایستگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان شده و نیازمند یک برنامه‌ریزی و زمانبندی اصولی است.

قطار توسعه تجارت آبادان وارد ایستگاه اتاق بازرگانی شد| حمایت مجلس از فعالان اقتصادی

محمود نواصر؛ بازار: استفاده از تشکل ها به عنوان حلقه های واسط بین دولت و صاحبان کسب و کار آفرینان، به منظور تسهیل ارتباط درخواست ها و مطالبات و نیز امر نظارت و پیگیری از تجارب مثبت بشری در جوامع مختلف است.
تجربه نشان داده که اقتصادهای توسعه یافته بدون استفاده از سازماندهی فعالان اقتصادی در قالب تشکل‌های اقتصادی به منظور تعامل بهتر جامعه و حکومت موفق نبوده‌ اند.
اهمیت نقش تشکل‌ ها در ایران نیز در سالیان اخیر به وضوح درک شده و این موضوع را می‌ توان در توجه جدی به موضوع تشکل‌ ها در قوانین مصوب چندین سال اخیر از جمله قانون برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مشاهده کرد.
تشکیل تشکل های اقتصادی مزایای بی شماری دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد و تقویت روحیه همکاری و هماهنگی بین موسسات کوچک و متوسط، تامین نیازهای عمومی اعضا در زمینه های اعتبارات و تبلیغات و … تجمیع اعضاء جهت هدایت امور و تسهیل مشکلات در راستای مواجهه با بخش‌های مختلف را برای اعضای آن اشاره کرد.
اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی آبادان با «سیدمحمد مولوی»، نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی نشست هم اندیشی برگزار کردند.

ضرورت توجه اتاق بازرگانی آبادان به آموزش
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: ماموریت های اتاق بازرگانی پیچیده است و در همه ابعاد به توسعه اقتصادی کمک می کند.
سیدمحمد مولوی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی نیاز به هم اندیشی، صبر و حوصله دارد، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان یک نعمت است ولی قدر آن را نمی دانیم.
وی با اشاره به نگاه مجلس شورای اسلامی به اتاق های بازرگانی، توضیح داد: در ماده ۴۸ برنامه هفتم، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را لحاظ کردیم.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواستار توجه جدی اتاق بازرگانی آبادان به واحد آموزشی این اتاق شد و تاکید کرد: با پیگیری هایی که انجام دادم و همچنین ضرورت توجه به سیاست توسعه دیپلماسی مهارت و موقعیت مناسب استان خوزستان در همکاری بین‌المللی با کشور عراق، این استان مسئول میز فنی و حرفه ‌ای جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق شد.

مدرسه کسب و کار راه‌اندازی شود
مولوی ادامه داد: هر کجا که اتاق بازرگانی آبادان نیاز به پیگیری در حوزه آموزش داشته باشد به آنها کمک می کنیم؛ همچنین پیشنهاد می کنم اتاق بازرگانی آبادان مدرسه کسب و کار برای همه سنین راه اندازی کند.
وی با اشاره به کارت پیله‌وری، توضیح داد: این کارت مجوزی برای خرید و فروش کالاها در مناطق مرزی است و دارندگان کارت پیله‌وری می‌ توانند به مبادلات مرزی در چارچوب قوانین بپردازند و با توجه به اینکه باید آموزش های لازم برای شهروندان در نظر گرفته شود بنابر این از اتاق بازرگانی انتظار می رود دوره آموزشی برای این موضوع برگزار کنند.

مولوی: تیرماه امسال در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خوزستان با موضوع بازارچه مرزی اروندکنار مقرر شد برای درآمدزایی مرزنشینان و ارتقاء معیشت مردم منطقه (اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش ‌مرکزی) مبلغ ۱۰ هزار دلار به صورت سالانه برای هر کارت پیله‌ وری تخصیص داده شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تیرماه امسال در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خوزستان با موضوع بازارچه مرزی اروندکنار مقرر شد برای درآمدزایی مرزنشینان و ارتقاء معیشت مردم منطقه (اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش ‌مرکزی) مبلغ ۱۰ هزار دلار به صورت سالانه برای هر کارت پیله‌ وری تخصیص داده شود.
مولوی خواستار معرفی ظرفیت های اتاق بازرگانی به عموم مردم شد و گفت: پیشنهاد می کنم نشریه الکترونیکی تهیه و به مردم ارائه تا آنها آگاه شوند.
وی با اشاره به تشکل های اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: باید از همه ظرفیت های اتاق بازرگانی برای توسعه اقتصادی استفاده شود و یکی از این عوامل حضور در تشکل های مختلف است.

لزوم تجاری‌سازی طرح‌های دانشگاه‌ها
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تجاری سازی طرح های دانشگاه ها را مهم قلمداد کرد و گفت: ضرورت دارد تفاهمنامه آموزشی با دانشگاه ها داشته باشیم تا به اجرایی شدن طرح های پژوهشی کمک شود و هر کجا لازم باشد کمک می کنیم.
مولوی معرفی فرصت های سرمایه گذاری آبادان توسط پارلمان بخش خصوصی را مهم برشمرد و گفت: از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان انتظار می رود بسته های سرمایه گذاری این شهر را به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی آماده کند.

مولوی: باید یک بانک اطلاعاتی جامع از تولیدکنندگان، تعاونی ها تشکل ها، اتحادیه ها، کارآفرینان، پژوهشگران و … تشکیل شود تا با یک هدفگذاری دقیق، برنامه های اقتصادی اجرا شود؛ به طور حتم بدون داشتن اطلاعات اولیه نمی توان یک برنامه ریزی اصولی را انجام داد

وی توسعه اقتصادی آبادان را در گروی داشتن بانک جامع اطلاعاتی برشمرد و افزود: باید یک بانک اطلاعاتی جامع از تولیدکنندگان، تعاونی ها تشکل ها، اتحادیه ها، کارآفرینان، پژوهشگران و … تشکیل شود تا با یک هدفگذاری دقیق، برنامه های اقتصادی اجرا شود؛ به طور حتم بدون داشتن اطلاعات اولیه نمی توان یک برنامه ریزی اصولی را انجام داد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجمن خدمات فنی و مهندسی، توضیح داد: شرایط برای صادرات خدمات فنی و مهندسی از شهر آبادان مهیا است ولی برای تحقق این امر باید اتاق بازرگانی آبادان از طریق انجمن خدمات فنی و مهندسی آن را عملیاتی کند.

نقش مهم کانون زنان بازرگان
مولوی با اشاره به لزوم توجه جدی به کانون زنان بازرگان آبادان، تاکید کرد: باید از طریق فعال کردن این کانون به زنان در همه جایگاه‌ های اقتصادی بخش خصوصی همچون شرکت‌ های خدماتی، صنعتی، تجاری و بازرگانی کمک شود چرا که معتقدیم بانوان آبادان در زمینه اقتصاد با استعداد هستند.
وی با اشاره به بازارچه مرزی اروندکنار، گفت: از رئیس جمهور درخواست پیگیری بازارچه مرزی اروندکنار در شهرستان آبادان را داشتم که «محسن حاجی میرزایی» رئیس دفتر رئیس جمهور طی مکاتبه با «اسکندر مومنی» وزیر کشور خواستار پیگیری این درخواست شد.

خط دریایی اروندکنار-کویت راه‌اندازی می‌شود
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری برقراری خط دریایی اروندکنار-کویت، توضیح داد: کاهش مسیر دریایی از ۱۲۵ به ۶۵ مایل دریایی، کاهش زمان سفر حداقل تا ۶۰ درصد مسافت، کاهش هزینه سوخت و تسهیلات کشتی، کاهش قیمت و همچنین استقبال مسافرین بخشی از مزایای این خط آبی است.
مولوی با اشاره به دهانه اروندرود، اظهار کرد: از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی پیگیری کردم و مقرر شد کارگروه تخصصی دهانه اروندرود انجام شود.
وی با اشاره به صنایع آبادان، بیان کرد: با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رایزنی کردم و مقرر شد بندر صادراتی فرآورده های نفتی شرکت نفت پاسارگاد به شهر آبادان منتقل شود؛ همچنین تاکید داریم مشکل پتروشیمی آبادان به عنوان یک بنگاه اقتصادی مهم رفع شود.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت وجود تفکر بین‌ المللی در اتاق بازرگانی آبادان، افزود: بازارچه مرزی، گمرکات، خط آبی بندر آبادان-الواصلیه و تردد دریایی اروندکنار-کویت بخشی از برنامه‌های مهم اقتصادی است.
مولوی ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان باید در مولفه‌ های اصلی خود بر هر حوزه، ۵ برنامه راهبردی و زمانبندی مناسب را تدوین کند تا به خروجی مطلوب منتهی شود.
لزوم برگزاری دوره بازرگان کوچک برای دانش آموزان
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توانمندسازی و مهارت آموزی دانش آموزان آبادان، تاکید کرد: ضرورت دارد برای دانش آموزان آبادان دوره بازرگان کوچک با محورهای خلاقیت، کار آفرینی و آشنایی با کسب و کار برگزار شود چراکه معتقدیم باید از هم اکنون به فکر نسل آینده باشیم.

مولوی: از سال ۱۴۰۰ در راستای توسعه اقتصادی به صورت مستمر پیگیر راه اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند هستم و مسئولان وزارت خارجه اعلام کردند به دنبال انعقاد تفاهمنامه با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هستند

مولوی با اشاره وزارت امور خارجه، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ در راستای توسعه اقتصادی به صورت مستمر پیگیر راه اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند هستم و مسئولان وزارت خارجه اعلام کردند به دنبال انعقاد تفاهمنامه با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هستند.
وی تصریح کرد: بر این موضوع تاکید دارم که عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان باید شفاف و همراه با خروجی مطلوب باشد و در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بر حضور هر چه بیشتر سفیران کشورهای خروجی همراه با انعقاد قراردادهای دارای خروجی در آبادان تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی آبادان بر اساس جمعبندی خود، هر سفیری را که اثربخش قلمداد کرد اعلام کند تا در این خصوص هماهنگی های لازم را انجام دهم.

اتاق بازرگانی آبادان به جایگاه واقعی خود می‌رسد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: انتخابات اتاق بازرگانی دو مرحله ابطال شد؛ ۱۵ نفر هیات نمایندگان در انتخابات پیروز شدند و حدود سه ماه زمان برد تا اعتبارنامه ها صادر شود.
سیامک علیشاهپور افزود: با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم بنا داریم تا اتاق بازرگانی آبادان را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
وی با اشاره به ثبت شرکت در منطقه آزاد اروند، توضیح داد: انتظار می رود شرکت هایی که در منطقه آزاد اروند ثبت می شوند فرآیند صدور کارت بازرگانی خود را در اتاق بازرگانی آبادان انجام دهند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان تاکید کرد: اتاق اصناف با توجه به اینکه در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد باید به سمت تجارت برود.
سیامک علیشاهپور بیان کرد: ضرورت دارد فرهنگ کسب و کار در آبادان به سمتی برود که جایگاه اقتصادی خود را ارتقا دهد.
وی با اشاره به کانون زنان بازرگان آبادان گفت: به طور حتم برنامه ریزی ویژه ای برای فعال شدن این کانون انجام خواهیم داد.

اندیشکده توسعه صنعت نخلداری در آبادان تشکیل شود
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست با بیان اینکه در حال تدوین برنامه دو ساله در چهار موضوع هستیم، اظهار کرد: (اقتصاد، تجارت و خدمات گردشگری)، (اقتصاد دیجیتال و فناوری)، (صنعت و شهرک های صنعتی و صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی) و (کشاورزی و شیلات) برنامه های دو ساله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است.
داود احمد زاده با اشاره به وضعیت کشاورزی شهرستان آبادان، تصریح کرد: امروز بخش کشاورزی ما در این منطقه رها شده و نیازمند توجه جدی است.

احمدزاده: در همه نقاط دنیا فعالیت های اقتصادی بر روی دوش تشکل های صنفی است و دولت فقط بسترساز بوده اما اقدام عملیاتی و نهایی از سوی تشکل ها است بنابر این باید تشکل های صنفی اقتصادی شهر آبادان ساماندهی و تقویت شوند

وی تقویت تشکل های صنفی اقتصادی را یک ضرورت تلقی کرد و گفت: در همه نقاط دنیا فعالیت های اقتصادی بر روی دوش تشکل های صنفی است و دولت فقط بسترساز بوده اما اقدام عملیاتی و نهایی از سوی تشکل ها است بنابراین باید تشکل های صنفی اقتصادی شهر آبادان ساماندهی و تقویت شوند.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با تاکید بر اینکه جهان بدون تشکل کار نمی کند، توضیح داد: صادرات، فروش، انتقال تکنولوژی و … از طریق تشکل انجام می شود.
احمد زاده با اشاره به مشاغل خانگی، بیان کرد: باید مشاغل خانگی حمایت شوند چرا که در توسعه اقتصادی نقش دارند و از سوی دیگر نیز به چرخه اقتصاد کمک می کنند.
وی خواستار تشکیل اندیشکده توسعه صنعت نخلداری در آبادان شد و خاطرنشان کرد: در بخش فرآوری، تکنولوژی، بسته بندی و … مشکلات جدی وجود دارد و تشکیل چنین اندیشکده ای جان تازه به صنعت نخلداری شهرستان آبادان می دهد.

خرید محلی از سامانه ستاد خارج شود
نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: خارج کردن خرید محلی از سامانه ستاد برای رشد بازار منطقه از مطالبات فعالان اقتصادی شهر آبادان است.
محمد ابراهیمی عسکری تاکید کرد: به طور حتم وقتی خریدها از تولیدات همین منطقه انجام شود ضمن توسعه اقتصادی، اشتغالزایی نیز به همراه دارد.

حرکت اتاق بازرگانی آبادان بر روی ریل برنامه‌های پژوهش محور
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: در حال برنامه ریزی هستیم که حرکت اتاق بازرگانی آبادان بر روی ریل برنامه های پژوهش محور باشد.
سیدعلی موسوی، افزود: طرح پرورش ماهی سیباس یکی از طرح های موفقی بود که بعد اجرایی شدن، استقبال بالای روستاییان منطقه را به همراه داشت.
وی بیان کرد: بر روی خرمای مجول کار کردیم و ۱۰ طرح پژوهشی ارائه دادیم که خود این امر نشان دهنده نگاه ویژه ما به مقوله پژوهش است.

موسوی: هیچ کار اجرایی نمی تواند بدون پژوهش انجام شود چراکه پژوهش اولویت و بنای توسعه و پیشرفت، و لازمه برنامه ریزی در همه زمینه ها است

مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان بسیاری از مشکلات فعلی را ناشی از نبود نگاه همه ‌جانبه و پژوهش محور دانست و تاکید کرد: هیچ کار اجرایی نمی تواند بدون پژوهش انجام شود چراکه پژوهش اولویت و بنای توسعه و پیشرفت و لازمه برنامه ریزی در همه زمینه ها است.

مشکل ثبت آماری منطقه آزاد اروند رفع شود
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان اظهار کرد: فعالان اقتصادی درخواست دارند که مشکل ثبت آماری منطقه آزاد اروند رفع شود.
بهروز رضایی افزود: توسعه اقتصادی بدون رفع مشکلات فعالان اقتصادی محقق نمی شود.

تلاش اتاق بازرگانی آبادان برای توسعه اقتصادی این شهر
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: این اتاق متعلق به فرد خاصی نیست و خانه همه فعالان اقتصادی و همچنین علاقمندان به اقتصاد است بنابراین درهای آن به روی همه باز است.
سیدابراهیم یعقوب پور تاکید کرد: همه تلاش خود را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان برای توسعه اقتصادی این شهر انجام خواهیم داد.

نشست‎‌های هم اندیشی به صورت مستمر برگزار شود
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: امیدواریم این نشست ها و هم اندیشی ها با تلاش و هماهنگی و همفکری هیات نمایندگان اتاق بازرگانی آبادان با مسئولان در تسهیل و و پیگیری چالش های محیط کسب و کار وضعیت را مطلوب و فعالان اقتصادی را تشویق و ترغیب به سرمایه گذاری در منطقه کند.
محمد مهاوی افزود: به طور حتم برگزاری مستمر نشست های هم اندیشی گره گشایی بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی است.
وی بر ضرورت افزایش رشد اقتصادی با فعال سازی گمرک شهرهای اروندکنار و چوئبده در صادرات خوراک دام (باگاس) تاکید کرد.

نقدینگی از مشکلات تولیدکنندگان و تجار است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: نقدینگی یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان و تجار است و بانک‌ ها همکاری نمی کنند.
ابراهیم کاظمی با اشاره به خط دریایی بندر آبادان-الواصلیه عراق، افزود: این خط آبی رونق اقتصادی را به همراه دارد و همچنین انتظار داریم بازارچه مرزی اروندکنار نیز فعال شود.
وی بیان کرد: برای صنعت باید ضمن داشتن سرمایه اولیه، فرد سرمایه گذار به کار تولید اعتقاد داشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید