به گزارش اکوایران، در دهه اخیر ایران اقلامی از جمله آجیل، خرما، محصولات دریایی، مصالح ساختمانی اعم از سیمان، آهن، گچ و همچنین چرم را به بنگلادش صادر کرده است؛ اما به دنبال افزایش تجارت خود با این کشور هم است. براساس آنچه رسانه های بنگلادش در مهر امسال(۱۴۰۲)  از تجارت این کشور نوشتند آمده است: در حال حاضر چین به بزرگترین شریک تجاری بنگلادش تبدیل شده است. بر اساس آمار دولت بنگلادش، حدود ۱۴ درصد از کل تجارت واردات و صادرات بنگلادش با چین انجام می‌شود. 

اما رشد اقتصادی بنگلادش در چه وضعیتی است. طبق آنچه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اعلام کرده اند؛ اقتصاد بنگلادش در سال آتی میلادی رشد نزولی را تجربه خواهد کرد. رسانه های این کشور نوشتند،  پس از بانک جهانی، صندوق بین المللی پول (IMF) نیز روند نزولی اقتصاد بنگلادش را برای سال مالی ۲۰۲۳-۲۴ پیش بینی کرده است. صندوق بین المللی پول با اصلاح پیش بینی قبلی خود که ۶.۵ درصد اعلام شده بود، گفته است رشد اقتصادی بنگلادش برای سال جاری می‌تواند ۶ درصد باشد. پیش تر هم بانک جهانی رقم رشد اقتصاد بنگلادش را برای سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴  ۵.۶ درصد تخمین زده بود.

اما با این وجود رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است، باید روابط تجاری دو کشور رشد کند. موضوعی که عصر روز گذشته دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲، مجتبی صفایی در نشست مشترک اعضا هیات رئیس اتاق اصناف ایران با سفیر بنگلادش مطرح کرد.

صفایی گفت: در ایران بیش از ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این میان ۶۰۰ هزار واحد به واحدهای تولیدی اختصاص دارد. همچنین به اطلاع شما می‌رسانم که عمده تولیدات کشور ما در بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط انجام می‌شود که مرکز این بنگاه‌ها، اتاق اصناف ایران است.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: امروز آماده‌ایم در حوزه‌های صادراتی تبادل نظر داشته باشیم و از تجربه شما در حوزه صنعت نساجی و پوشاک استفاده کنیم. همچنین از شما درخواست کنیم کارگروهی با عنوان «کارگروه تسهیل‌گری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» را امضاء کنیم. این کارگروه وظیفه دارد بنگاه‌های اقتصادی را که بستر صادرات بین دو کشور را فراهم می‌کند شناسایی و موجبات گسترش صادرات غیر نفتی برای کشور ما را نیز فراهم کند.

ایران جایگزین ترکیه

در ادامه این نشست سفیر بنگلادش با اشاره به اینکه ورود بخش خصوصی و به ویژه اصناف برای توسعه روابط تجاری با بنگلادش اتفاقی مهم و ارزشمندی است؛ گفت: در حال حاضر بنگلادش به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید پوشاک جهان، فرصت‌های متعددی برای همکاری مشترک با ایران یا صادرات پوشاک به این کشور را دارد. از سوی دیگر بنگلادش نیازمند واردات در حوزه‌هایی مانند مصالح ساختمانی، خشکبار، چرم و …. است که در صورت تمایل تجار ایرانی، از واردات این محصولات استقبال می‌کند.

او لازمه گسترش تبادلات تجاری را شناسایی فرصت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دو طرف خواند و تأکید کرد: به تجار، کسبه و فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم که برای شناخت بهتر بازار و آشنایی با فرصت‌های موجود، به بنگلادش سفر کنند. در این راستا نیز سفارت ما از هر گونه اقدام تسهیلگرانه دریغ نخواهد کرد.

«منجورول کریم خان موچوری» بر ضرورت ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار مصرف نیز تأکید کرد و افزود: اگر فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط تجاری با بنگلادش عزم خود را جزم کرده‌اند، ابتدا باید با ارائه قیمت‌های رقابتی، جایگاه خود را در بازار بنگلادش پیدا کنند. مضاف بر این که برای دست‌یابی به تفاهمنامه تجاری میان دو کشور، باید فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر آشنا شده و از ظرفیت‌های اقتصادی دوطرف مطلع باشند.

سفیر بنگلادش موضوع تولید مشترک پوشاک را نیز از جمله ظرفیت‌های تجاری بالقوه دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم در قالب یک کارگروه، تولید پوشاک مشترک را آغاز کنیم. این روش نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه‌های هنگفتی نیست و دو طرف نیز از این شیوه فعالیت منتفع خواهند شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بازار مبل و محصولات خانگی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مبلمان و محصولات خانگی از ترکیه تأمین می‌شود، اما در صورتی که فعالان حوزه مبل و محصولات خانگی ایران آمادگی صادرات به بنگلادش را داشته باشند، ما نیز تلاش می‌کنیم با معرفی طرف‌های تجاری بنگلادشی، زمینه واردات محصولات آنها را فراهم کنیم.

دعوت از تجار ایرانی به بنگلادش

جولیا معین، رایزن اقتصادی بنگلادش در ایران نیز  گفت: ما این آمادگی را داریم که نشست‌های مشترکی را هم با بخش دولتی و بخش خصوصی بنگلادش هماهنگ کنیم تا موانع و مشکلات تجارت میان دو کشور بررسی شود. اگرچه این موضوع در سطح دولت‌ها نیز انجام می‌شود، اما ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌تواند هموار کننده مسیر باشد.

جولیا معین با استقبال از پیشنهاد برپایی نمایشگاه‌های معرفی محصولات ایرانی، یادآور شد: در بنگلادش هر ساله نمایشگاهی یک ماهه (از ژانویه تا فوریه) با حضور تولیدکنندگان بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان برپا می‌شود که به عنوان مهمترین رویداد تجاری در بنگلادش مطرح است. معتقدم حضور کالاهای ایرانی در این نمایشگاه می‌تواند با استقبال گسترده‌ای همراه شود.