به گزارش اکوایران، طبق داده‌های سازمان شیلات، میزان صادرات آبزیان ایران در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی ۱۸۱ هزار تن و از نظر ارزشی بیش از ۶۰۵ میلیون دلار است. طبق اعلام این سازمان این رقم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ ،  ۱۶۶ هزار تن به ارزش ۵۵۴ میلیون دلار بود. این روند در سال جاری طبق آمار گمرک رو به رشد است. 

به نقل از مهر، داده‌های گمرک نشان می‌دهد، صادرات انواع آبزیان در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲، ۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار بوده است. البته پیش‌بینی می‌شد،  با حذف مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان رقم صادرات فراتر از ۶۱ هزار تن باشد. 

به گفته فعالان حوزه آبزیان در سال‌های اخیر آنها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این مشکلات افزایش قیمت خوراک است. البته موضوع افزایش قیمت نهاده‌ها از  ابتدای سال ۱۴۰۱ با حذف یارانه نهاده‌های تولید کلید خورد. اما رشد قیمت‌ با افزایش تورم ادامه یافت. از طرفی قدرت نقدینگی فعالان حوزه  کم و کمتر شد و بانک‌ها هم هیچ کمکی به آنها نمی‌کردند. در نتیجه فشار روی دوش تولیدکنندگان بیشتر شد. در این فضا افزایش حمایت دولت از  بازار مرغ به گفته تولیدکنندگان آبزیان باعث شد؛ تقاضا برای ماهی در بازار داخلی نزولی شود. چون مردم به جای خرید ماهی مرغ می‌خریدند. تولیدکنندگان آبزیان که عمده بازارشان را بازار داخل تشکیل می‌داد؛ برای جلوگیری از ضرر وزیان خود دست به ارزان فروشی زدند. به گفته عمده صادرکنندگان یکی از چالش‌های جدی ایران رقابت منفی و ارزان فروشی از سوی برخی صادرکنندگان است. 

در این بین مشکل  همیشگی آنها در ایران این است که تولید صادرات محور نیست و آنها همیشه مازاد تولید را صادر می‌کنند.