به گزارش اکوایران، امروز (شنبه ۲۹ مهر ماه) در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران در تهران، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با اشاره اهمیت صادرات به موضوع جایگزینی واردات به جای صادرات هم سخن گفت. او گفت: یکی از رویکردهای وزارت صمت رشد صادرات‌محور در مقابل جایگزینی واردات است، رویکرد اصلی برنامه‌های ارائه شده خلق ثروت و اشتغال‌زایی و کاهش فاصله فناوری با کشورهای پیشرو و با تمرکز در حمایت از تولید صادرات‌محور یا خدمات دارای فناوری متوسط و بالا به جای تمرکز بر جایگزینی واردات است.

به گفته وزیر صمت  این رویکرد با تمرکز بر توسعه صنایع دارای مزیت رقابتی در عرصه بین‌المللی بدون یارانه و رانت‌های پنهان منجر به بهبود پایدار تراز تجاری کشور و نهایتا کاهش اثرگذاری تحریم‌ها خواهد شد.

علی‌آبادی افزود: در مقابل این رویکرد جهت‌گیری جایگزینی واردات با افزایش تعرفه‌ها و در برخی موارد ممنوعیت واردات در کوتاه‌مدت بازار رقابتی شرکت‌های داخلی را حذف و سودآوری آنها را افزایش می‌دهد اما بهره‌وری و کیفیت را کاهش می‌دهد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی موتور رشد کشورهاست در ایران نیز توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از صادرات نفت خام یکی از اهداف محوری توسعه اقتصاد کشور است. بنابراین برای دستیابی به تجارت پایدار باید فضای کلان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد و از صدور دستورالعمل و قوانین متعدد جلوگیری شود.

در این نشست علی آبادی از توافق ایران و روسیه سفید( بلاروس) برای مبادله کالا به کالا  هم خبر داد. او گفت: در سفر اخیر به بلاروس، اتفاق مبارکی رقم خورد که آن، میسر شدن امکان تهاتر کالا بین دو کشور است به نحوی که متمایز با فعالیت های سابق باشد.

خبر درحال تکمیل …..