به گزارش اکوایران، درحال حاضر در میادین شهرداری تهران به غیر از گوشت‌های گوسفند و گوساله داخلی، گوشت‌های وارداتی برزیلی که بیش از یکسال در انبارهای گمرک مانده بود نیز با قیمت نازل عرضه می‌شود. گوشت‌هایی که سلامت آنها جای سوال دارد؟  کارشناسان بهداشت معتقدند در دمای استاندارد می‌توان گوشت گوسفند و گوساله را فقط ۶ تا ۱۲ ماه نگه داشت. طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی نیز عمر ماندگاری گوشت منجمد گوساله ۱ سال و گوشت گوسفند منجمـد ۹ مـاه پـس از تولیـد آن است.  اما با این حال سخنگوی سازمان دامپزشکی یکم مرداد ماه مدعی شد، گوشت‌های وارداتی سالم هستند. 

 

قیمت گوشت‌های منجمد برزیلی

درمیادین شهرداری ران گوساله منجمد شده ۱۵۵ هزار تومان و سردست آن ۱۵۰ هزار تومان هم به فروش می‌رود. در این میادین قیمت راسته و گردن گوساله‌ منجمد هم به ترتیب ۱۶۰ هزار  و ۱۵۰ هزار تومان است. قلوه گاه منجمد تنظیم بازار هم مردم می‌توانند ۱۳۰ هزار تومان ببینند.

در بازار میادین شهرداری قیمت راسته و سردست منجمد گوسفندی از گوساله هم ارزانتر است و به قیمت ۱۴۰ هزار تا ۱۴۵ هزار تومان به فروش می‌رود. 

قیمت ران گوسفند منجمد هم ۱۵۵ هزار تومان است. گردن و قلوه گاه گوسفند هم ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود. البته این گوشت ها به صورت غیر بسته بندی است اگر بسته بندی شرکتی هم کسی بخواهد بخرد باید بین ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان بیشتر پول بپردازد.

گوشت گوساله و گوسفند تازه چند؟

براساس نرخنامهسازمان میادین، گوشت‌های گوساله و گوسفند وارداتی تازه هم عرضه می‌شود. در این بخش گوشت گوساله چرخکرده وارداتی ۱۷۵ هزار تومان به فروش می‌رود. گوساله مخلوط بدون استخوان هم ۱۹۷ هزار تومان است. اما همین دو مدل گوشت‌ را با نام تنظیم بازار داخلی کسی بخواهد بخرد، باید ۶۲ هزار تومان تا ۷۳  هزار تومان بیشتر پول بپردازد.

گوساله سرسینه و دنده وارداتی را میادین ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. ولی در همین قطعه گوساله داخلی‌اش به قیمت آزاد در میادین  ۵۱۹ هزار تومان است. 

راسته بدون استخوان و ران گوساله با بسته بندی  وارداتی در تره بار  هر کدام ۲۲۰ هزار تومان است اما همین قطعات گوساله با بسته بندی داخلی ۷۹ هزار تومان گرانتر است.

در میادین شهرداری تهران راسته  با استخوان وارداتی ۲۵۵ هزار تومان و داخلی ان ۳۱۰ هزار تومان است. در ضمن سردست با ماهیچه ۳۲۲ هزار تومان تا ۳۹۰ هزار تومان است. در واقع سردست وارداتی ۶۸ هزار تومان ارزانتر از داخلی است.

در این بازار قلوه گاه بی‌استخوان گوسفندی وارداتی  ۱۹۵ هزار تومان است؛ اما اگر کسی بخواهد همین بسته‌بندی را ایرانی بخرد باید ۴۵ هزار تومان بیشتر پول بپردازد.

گردن گوسفند بسته بندی وارداتی و داخلی اش باهم ۵۰ هزار تومان تفاوت دارند. گردن گوسفند داخلی ۲۹۹ هزار تومان  است. 

چرا مقامات سازمان دامپزشکی بازخواست نشدن؟

درحالی که مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه هیئت مقررات زدایی در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ بر الزام یک هفته‌ای صدور مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک تاکید شده بود. سازمان دامپزشکی از این مصوبه تبعیت نکرده و بیش از یکسال مجوز ترخیص این گوشت‌ها را نداد. اما مشخص نیست.چرا محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی در مقابل این خطای بزرگ رئیس سابق سازمان دامپزشکی سکوت کرده است؟! اشاید چون آقامیری چند ماهی قبل از استقرار نیکبخت به دستور ابراهیم رئیسی سرپرست وزارت جهادکشاورزی شد.

اما او چرا هیچ کدام از مسئولین سازمان دامپزشکی به رغم اینکه از قانون تخطی کرده‌اند؛ بازخواست نکرده است؟