به گزارش اکوایران، حسین سلاح ورزی – رئیس اتاق بازرگانی ایران – در دومین نشست خبری خود که پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۲ مرداد) با موضوع «معرفی و تبیین برنامه‌های هیات رئیسه جدید در جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم» برگزار شد، به این برنامه‌ها در اتاق ایران اشاره کرد و گفت: هفت برنامه و پروژه جدی در اتاق آغاز شده تا بتوانیم به رشد اقتصادی و هدف کشور برای شعار سال جاری کمک کنیم.

او تمرکز بر برخی شاخه‌های اقتصادی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و اظهار کرد: تمرکز ما روی رشته‌هایی است که پرارزش‌تر هستند و می‌توانند به رشد تولید کمک کنند. به همین دلیل ۲۳ رشته اقتصادی در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات را انتخاب کردیم و برای این منظور الگوبرداری ما از کشورهای شرق آسیا بوده است.

سلاح ورزی با تاکید بر اینکه «از ظرفیت اتاق‌های استانی برای اجزا و ارکان اتاق ایران استفاده خواهیم کرد»، افزود: نهادسازی مالی و اجرایی یکی دیگر از اقداماتی است که در برنامه‌های اتاق ایران گنجانده شده است.

رئیس اتاق ایران، دیپلماسی اقتصادی بویژه با کشورهای همسایه را از جمله برنامه‌های مهم اتاق عنوان کرد و گفت: برنامه بعدی ما به دیپلماسی اقتصادی برمی‌گردد که برای این هدف از اتاق‌ها و تشکل‌ها کمک گرفته‌ایم.

وی افزود: از جمله برنامه‌های اتاق، ایجاد دبیرخانه با هدف شکل‌گیری گفت‌وگوهای اقتصادی برای مولدسازی و همگرایی منطقه‌ای است. استفاده از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک از دیگر برنامه‌های اتاق ایران است که برای این هدف ۲۱ کشور – که عمدتا کشورهای همسایه هستند – مدنظر قرار گرفته‌اند.

سلاح ورزی همچنین از تلاش برای مانع‌زدایی در زمینه مراودات با کشورهای مورد اشاره خبر داد و گفت: شناسایی رویه‌ها و دستورالعمل‌های مزاحم برای افزایش حجم مراودات با این کشورها یکی دیگر از برنامه‌هاست.

وی در ادامه اظهار کرد: در تمام این سال‌ها جایگاه ایران در سهولت کسب و کار، جایگاه مناسبی نبوده و در بسیاری از موارد به صورت آسانسوری عمل شده و هر زمان که توانستیم رشد کنیم، با پیشرفت سایر کشورها به جایگاه پایین‌تر برگشتیم. به همین منظور دفاتر تخصصی در اتاق تشکیل دادیم که بتوانیم به بهبود کسب و کار ایران کمک کنیم.

ادامه دارد…