رازهای سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک که باید بدانید

رازهای سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک که باید بدانید
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 282364 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸ | منبع: sepehrino.com
1084 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

پیش از هر چیز بهتر است با معنای ریسک آشنا شویم. این کلمه یک لغت انگلیسی است که مفهوم آن را باید با خطر یکسان دانست.

رازهای سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک که باید بدانید

سرمایه‌گذاری یا فاندینگ به فرایندی گفته می‌شود که می‌توان به وسیله آن سود چشم‌گیری را به دست آورد. البته این امر زمانی صحت پیدا می‌‌کند که با ریسک‌های مالی متعدد مواجه نباشیم. به منظور انتخاب استراتژی‌های مربوط به یک سرمایه گذاری مطمئن، لازم است پارامترهای متعددی را مورد بررسی قرار دهیم. هدف ما در این متن بررسی راهکارهایی است که می‌توانند ضررهای مالی را به حداقل و سود را به حداکثر برسانند.

ریسک به چه معناست؟ | سرمایه گذاری مطمئن

پیش از هر چیز بهتر است با معنای ریسک آشنا شویم. این کلمه یک لغت انگلیسی است که مفهوم آن را باید با خطر یکسان دانست. در حوزه سرمایه‌گذاری، ریسک نشان می‌دهد که احتمال از دست رفتن دارایی‌ها (ضرر) چقدر است. طبیعتاً هرچه این معیار حجم بیشتری را به خود اختصاص دهد، احتمال عدم پیروزی در سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند. ریسک‌ها را می‌توان به اشکال گوناگونی تقسیم‌بندی کرد، اما عموماً‌ با دو مدل غیر سیستماتیک و سیستماتیک سروکار داریم. احتمالاً می‌پرسید که این نوع مدل ریسک چه تمایز خاصی با هم دارند؟

ریسک سیستماتیک زمانی قابل مشاهده است که کل بازار در حال زیان دادن است. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که بازار تحت تأثیر اخبار سیاسی و یا اقتصادی بسیار مخرب و استرس‌زا قرار بگیرد. در این حالت، همه افرادی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند متحمل ضرر می‌شوند و مقدار این ضرر نیز همواره یکسان نیست. در اکثر موارد، تمام تلاش فعالان اقتصادی آن است که جلوی ایجاد چنین ریسک‌هایی را بگیرند.

از سوی دیگر باید به ریسک غیرسیستماتیک اشاره کنیم. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که کل بازار با خطر کاهش درآمد مواجه نیست و تنها یک حوزه یا صنعت ویژه دچار چنین شرایطی شده است. در حالی که امکان مدیریت کردن مدل سیستماتیک در بسیاری از موارد وجود ندارد، اما مدل مقابل آن یعنی حالت سیستماتیک را می‌توان به طرق مختلف کنترل کرد. به هر روی باید به یاد داشته باشیم که ریسک هیچ‌گاه در زمینه سرمایه گذاری مطمئن به عنوان یک امر مثبت تلقی نمی‌شود و باید تا جای امکان از آن دوری کرد.

آیا امکان به صفر رساندن ریسک وجود دارد؟

با توجه به نکاتی که در بخش قبلی گفته شد باید بیان کنیم که امکان مقابله صددرصدی با ریسک وجود ندارد. این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که بدانیم حتی سرمایه‌گذاران کلان نیز با چنین مواردی دست و پنجه نرم می‌کنند و به صورت روزانه سرمایه‌ خود را در خطر می‌بینند. اگرچه نمی‌توان ریسک را به صفر رساند، اما امکان بررسی و آنالیز آن وجود دارد. به این فرایند مدیریت ریسک (RISK Management) گفته می‌شود.

در این تکنیک به خصوص، باید از تمام داده‌هایی که داریم به منظور تشخیص آینده بازار بهره ببریم تا بتوانیم پیش از به وجود آمدن خطرات متعدد برای دارایی‌ها از سرمایه‌مان محافظت کنیم. هرچه مدیریت ریسک با دقت و ظرافت بیشتری صورت بگیرد، داده‌هایی که در نهایت به دست می‌آوریم ارزش بالاتری خواهند داشت و می‌توان با اطمینان کامل به آن‌ها اعتماد کرد.

رازهایی که باید بدانید:

اکنون که با ریسک بازارهای مالی آشنا شدید و انواع آن را شناختید، لازم است رازهایی را بیان کنیم که در این مسیر به شما کمک خواهند کرد. این رازها در واقع نمونه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری هستند که می‌توان با انتخاب آن‌ها ریسک را به پایین‌ترین حد ممکن رساند.

شما می‌توانید هر یک از این سرمایه‌گذاری‌ها را به صورت جداگانه و یا به صورت همزمان انتخاب کنید. در این حالت لازم است بازارهای مختلف را به صورت مداوم تحت نظر داشته باشید تا بتوانید مدیریت ریسک مناسبی را بر روی آن‌ها اعمال کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در این رابطه باید از آن یاد کنیم، برگزیدن روش‌های از سرمایه گذاری مطمئن است که تصور می‌کنید امکان پیشرفت در آن‌ها وجود دارد. حضور یافتن در حوزه‌هایی که به صورت شخصی به آن‌ها علاقه‌مند نیستید، خود یک عامل مهم جهت افزایش ریسک محسوب می‌شود؛ بنابراین بهتر است هر یک از این استراتژی‌ها را برای مدت مشخصی مورد بررسی قرار دهید و سپس به آن‌ها ورود پیدا کنید.

استفاده از سپرده‌های بانکی | سرمایه گذاری مطمئن

نخستین گزینه‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی است. ریسک ناشی از این نوع سرمایه‌گذاری در کمترین میزان ممکن قرار دارد. معمولاً بانک مرکزی هر کشور چنین سپرده‌گذاری‌هایی را بیمه می‌کند تا مردم بتوانند با اطمینان کامل دارایی‌های خود را به بانک‌های تحت نظر بسپارند.

این نوع سرمایه‌گذاری، خود به دسته‌بندی‌های مختلفی همچون حساب‌ پس‌انداز یا حساب مدت‌دار تقسیم‌ می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای میزان سود مشخصی هستند. نکته منفی در رابطه با این نوع سرمایه‌گذاری آن است که میزان سود نهایی با توجه به نرخ بهره تعیین شده توسط بانک مشخص می‌شود. البته برای برخی از کاربران این موضوع که دارایی‌هایشان در هر زمان که اراده کنند به آن‌ها پرداخت می‌شود موضوع مهم‌تری است و این عیب را پوشش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری بر روی املاک

دومین استراتژی یا روشی که می‌توانیم از آن یاد کنیم، سرمایه‌گذاری بر روی ملک است. این نوع سرمایه‌گذاری خود شامل چندین زیرمجموعه گوناگون است. به عنوان مثال، برخی از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به سمت املاک تجاری ببرند و برخی دیگر املاک مسکونی را به عنوان هدف یا اولویت خود در نظر گرفته‌اند.

یک مزیت بسیار مهم در رابطه با این نوع سرمایه گذاری مطمئن آن است که حتی بدون نیاز به دانش و مهارت بسیار زیاد نیز به عنوان یک فعال تازه‌کار از آن بهره برد. خرید ملک و سرمایه‌گذاری بر روی‌ آن‌ها در ایران به اشکال گوناگونی انجام می‌گیرد و هر فرد می‌تواند با توجه به تجربه خود یک مسیر مناسب را انتخاب کند.

کراد فاندینگ (Crowd Funding)‌ | تامین مالی جمعی

اکنون به مهم‌ترین روش موجود جهت انجام یک سرمایه‌گذاری بی‌خطر می‌پردازیم که به آن کراد فاندینگ یا کرود فاندینگ گفته می‌شود. معنای این عبارت انگلیسی تامین سرمایه به صورت جمعی است که خود یکی از اصلی‌ترین مفاهیم مربوط به سرمایه گذاری مطمئن در نظر گرفته می‌شود. کراد فاندینگ امکان دستیابی به سود مشخصی را برای ما فراهم می‌کند،‌ آن هم بدون اینکه همواره نگران ریسک از دست دادن سرمایه باشیم.

این روش به خصوص نه تنها برای سرمایه‌گذاران بلکه برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نیز یک استراتژی عالی در نظر گرفته می‌شود. تأمین مالی جمعی به ما اجازه می‌دهد تا حتی با مبالغ کم و ناچیز نسبت به سرمایه‌گذاری در موارد مختلف اقدام کنیم. سپهرینو که در حوزه تامین مالی جمعی فعالیت می‌کند یکی از بهترین منابع در این زمینه به شمار می‌آید که می‌توانید از خدمات آن بهره‌مند شوید.

توضیحات بیشتر

انواع سرمایه‌گذاری جمعی

گفتیم که تأمین مالی جمعی به عنوان یکی از روش‌های فوق‌العاده به منظور سرمایه‌گذاری کم ریسک در نظر گرفته می‌شود. امروزه این راهکار در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوان به وسیله آن از ایده‌های خلاقانه به سرعت پشتیبانی کرد. اگر کراد فاندینگ به شکل صحیح به کار گرفته شود می‌تواند نرخ رشد صنایع جدید را به طور کامل تغییر دهد.

کراد فاندینگ خود شامل چندین روش گوناگون است که از بین آن‌ها باید به مواردی همچون:‌ مدل پاداش محور، مدل سهام محور، مدل بدهی محور و مدل دوستانه یاد کنیم. اینکه از بین روش‌های تأمین مالی جمعی باید کدام گزینه را انتخاب کنید به خواسته شما و همچنین دارایی‌هایتان وابسته است. در این بخش هر یک از شاخه‌های کراد فاندینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید با دقت بیشتری گزینه مدنظرتان را برگزینید.

پاداش محور یا Reward based | سرمایه گذاری مطمئن

تأمین مالی جمعی به صورت پاداش محور رایج‌ترین و کاربردی‌ترین روش از بین راهکارهای مربوط به سرمایه گذاری مطمئن است. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، در روند پاداش محور، سود سرمایه‌گذاران به سود پاداش‌های مختلف در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این نوع پاداش‌ها لزوماً به صورت نقدی نیستند و می‌توانند اشکال گوناگونی داشته باشند.

به عنوان مثال، در پاره‌ای ازموارد پاداش شما یک نوع تحفیف ویژه جهت خرید محصول نهایی است. سایت‌هایی که به تأمین مالی استارت‌آپ‌های بزرگ و کوچک مشغول هستند معمولاً بر روی این روند به خصوص تمرکز دارند و آن را پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال، سایت کیک استارتر فعالیت خود را بر اساس این روش آغاز کرد و توانست در مدت کوتاهی به محبوبیت جهانی دست پیدا کند. البته باید گفت که امکان ارائه پاداش‌های نقدی نیز وجود دارد و هیچ قانون خاصی در این رابطه نوشته نشده است.

سهام محور یا Equity based

مورد بعدی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، کراد فاندینگ سهام محور است. این روش شباهت بسیار زیادی به خرید اوراق قرضه دارد و به همین دلیل برخی از سرمایه‌گذاران انتخاب آن را به سایرین توصیه می‌کنند. در روش سهام محور، پس از انجام سرمایه‌گذاری به صورت جمعی، بهره مشخصی را دریافت می‌کنید.

مقدار بهره نهایی بستگی به میزان سرمایه‌گذاری شما دارد. قاعدتاً هرچه این میزان افزایش پیدا کند، سودی که به شما تعلق می‌گیرد نیز بیشتر خواهد بود. کراد فاندینگ سهام محور برای افرادی مناسب است که قبلاً در بازارهای مربوط به خرید و فروش ارواق قرضه مشغول به فعالیت بوده‌اند و حالا قصد دارند همان تکنیک را به صورت مدرن اجرا کنند. بسیاری از پلتفرم‌های مربوط به سرمایه گذاری بدون ریسک امکان انتخاب این روش را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند تا بتوان به سادگی هرچه‌تمام‌تر به آن دسترسی پیدا کرد. برای دیدن نمونه پلتفرم سهام محور کلیک کنید.

بدهی محور یا Debt based

این روش از سرمایه گذاری مطمئن را با نام‌های دیگری همچون Lending based نیز می‌شناسند. در چنین روشی دیگر با اوراق قرضه و یا موارد مشابه آن کار نداریم و سرمایه خود را به عنوان قرض به شرکت‌ها و افراد مختلف ارائه می‌کنیم. به همین دلیل چنین نامی برای این مدل از کراد فاندینگ انتخاب شده است. سود پرداخت شده از سوی طرف مقابل همانند سایر مواردی که از آن‌ها یاد کردیم به سرمایه‌گذاری شما وابسته است و رابطه مستقیمی با آن دارد. پایین بودن میزان ریسک این روش کراد فاندینگ را به یک پیشنهاد طلایی در زمینه سرمایه گذاری پر سود برای طیف عظیمی از افراد تبدیل می‌کند.

دستیابی به سود قابل توجه مهم‌ترین هدف سرمایه‌گذاران است. به طور معمول، در مسیر رسیدن به این هدف با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌شویم که هر یک از آن‌ها می‌توانند منجر به ایجاد ریسک‌های مختلف شود. با انتخاب راهکارهای مربوط به سرمایه‌گذاری به صورت مطمئن می‌توان خطر این نوع ریسک‌ها را کاهش داد و در عین حال درآمد مناسبی را به دست آورد. به طور کلی باید گفت که سرمایه‌گذاری جمعی یا کرودفاندینگ نقش مهمی را در زمینه سرمایه گذاری مطمئن ایفا می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :علی صادقی

      سلام ممنون بابت سایت خوبتون، مقاله رئ خوندم، مطالبتون خیلی مفید بود.

      1. نویسنده :کارشناس روابط عمومی

        سلام علی جان، تشکربابت نظرتون.