به گزارش اکوایران، در راستای انتشار صورت مالی هزار شرکت‌ دولتی، سازمان خصوصی‌سازی نیز آخرین گزارش عملکرد مربوط به سال ۱۴۰۱ خود را بر روی سایت کدال قرار داد.

سازمان خصوصی‌سازی در راستای اجرای ماده ۱۵ از فصل سوم قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنکی کشور در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد. از جمله فعالیت‌های اصلی این سازمان می‌توان به تهیه راهکارهای تسهیل دستیابی به توسعه مشارکت عمومی جهت افزایش بهره‌وری منابع مادی و انسانی و توسعه توانمندی‌های بخش خصوصی و تعاونی، اعمال نمایندگی وزارت اقتصاد در امر واگذاری‌ها، اشاره کرد.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده فعالیت اصلی سازمان خصوصی‌سازی در سال ۱۴۰۱ انجام امور مرتبط با واگذاری بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری به بخش خصوصی و وصول مطالبات دولت و واریز کلیه وجوه به خزانه‌داری بوده است.

سرمایه فعلی این سازمان در حال حاضر ۳۱.۸ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ درصد آن متعلق به دولت (وزارت امور اقتصادی و دارایی) است.

بر اساس این گزارش، تعداد کارکنان سازمان خصوصی در سال گذشته کاهش یافته و از ۲۲۳ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۱ نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است، عمده تغییرات نیروی کار این سازمان در یک سال گذشته در بخش نیروهای قراردادی، شرکتی و مشاوره‌ای بوده است.

درآمدهای این سازمان به طور کلی از محل کارمزد و حق‌العمل فروش و واگذاری بنگاه‌ها، کارمزد خدمات سهام عدالت و غیره است.

واگذاری و فروش ۱۱ شرکت دولتی در سال ۱۴۰۱

گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد تعداد مانده بنگاه‌های مشمول واگذاری در ابتدای سال گذشته برابر با ۳۲۶ بوده که در طول سال نیز ۱۶۸ بنگاه دیگر به آن اضافه شده است؛ از این تعداد ۴ بنگاه از فهرست واگذاری خارج شده و ۱۱ بنگاه نیز به فروش رسیده است. تعداد بنگاه‌های مشمول واگذاری در پایان سال ۱۴۰۱ به ۴۷۹ فقره رسیده است.

از مهمترین شرکت‌هایی که در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد، پالایش نفت شازند اراک به ارزش ۱۳۹.۵ همت و صنایع پتروشیمی خلیج فارس-هلدینگ به ارزش ۱۴۲.۶ همت بود.

رد پای بدهی دولت در واگذاری بنگاه‌ها

 دربخش بدهی های سازمان خصوصی سازی یک نکته قابل توجه وجود دارد. از میزان ارزش بنگاه‌های دولتی که در سال گذشته واگذار شده معادل نیمی از سهام آن بنگاه‌ها بابت رد دیون دولت واگذار شده است.

از میزان ۲۹۰ همت ارزش بنگاه‌های دولتی که در سال گذشته واگذار شده، بیش از ۱۴۶ همت آن بابت رددیون یا همان بدهی دولت به نهادهایی ازجمله صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی، بنیاد شهید و برخی بانک‌ها واگذار شده است.

بالاترین میزان واگذاری شرکت‌های دولتی بابت رددیون به سازمان تامین اجتماعی بوده، به طوری که در سال گذشته معادل ۸۵.۵ همت از سهام شرکت دولتی پالایشگاه نفت شازند بابت بدهی تسویه دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است.

photo_2023-11-01_18-50-02

افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای سازمان خصوصی‌سازی

بر اساس این گزارش درآمدهای عملیاتی سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و از ۳۵۹ میلیارد تومان به بیش از ۵۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

عمده درآمد سازمان خصوصی سازی در سال گذشته از محل دریافت حق‌الزحمه ارزیابی بنگاه‌ها بوده که تقریبا ۶۸ درصد درامدهای این سازمان را شامل می‌شود.

افزایش درآمدهای عملیاتی سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته ناشی از افزایش واگذاری بنگاه‌ها بوده است.

همچنین این سازمان در سال گذشته قریب به ۱۰ میلیارد تومان بابت حقوق و مزایای کارکنان رسمی و پیمانی و حدود ۶ میلیارد تومان نیز بابت حقوق و مزایای کارکنان قراردادی خود هزینه کرده است.

بر اساس گزارش عملکرد سازمان خصوصی سازی، سودخالص این سازمان در سال ۱۴۰۱ با رشد تقریبا ۷۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۳۷۲ میلیارد تومان رسیده است.