اجرای سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات - افق اقتصادی

اجرای سالانه بین 150 تا 200 پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 254397 |
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰ |
86 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در روز مزرعه انتقال یافته‌های تحقیقاتی که در قالب پانزدهمین تور رسانه‌ای و دانش‌بنیان سازمان تات، برگزار شد، به قدمت این موسسه اشاره کرد و گفت: موسسه با تحقیق بر روی توده‌های بومی گندم کار خود را آغاز کرد.

اجرای سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زمانیان با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف این موسسه، اصلاح و معرفی ارقام پر محصول در شرایط مختلف و همچنین تولید بذر اولیه است، افزود: سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات در این موسسه اجرایی می‌شود.

وی افزود: سالیانه هزاران تلاقی توسط محققان بین ژرم‌پلاسم‌های داخلی و خارجی گندم انجام می‌شود و حاصل آن ارقامی است که امروز در حال کشت است که هم کیفیت خوبی دارند و هم میزان باردهی آنها بالا است.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه این موسسه تاکنون ۱۴۳ رقم گندم و ۴۸ رقم جو و ۱۴ رقم دوروم به جامعه کشاورزی معرفی کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این، ۲۰۸ رقم دیگر غلات هم از طرف موسسه اصلاح نهال و بذر به کشور معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود یک‌هزار و ۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: در زمینه بذر غلات ۹۸ درصد خودکفا شده‌ایم.

زمانیان ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، شاهد میزان جهش پنج برابری کل محصولات کشاورزی در کشور به همت محققان بوده‌ایم.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر ادامه داد: تولید ۱۱۱ رقم انواع بذر به جامعه کشاورزی و بخش خصوصی واگذار شده که ۴۴ رقم آن ارقام مختلف گندم است.

وی در پایان گفت: قبل از انقلاب تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود و اکنون به ۱۳۲ میلیون تن رسیده است که ۶۰ درصد مربوط به اقلام‌ جدید و ۴۰ درصد مربوط به افزایش سطح زیر کشت بوده است.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید